Private label verdringt A-merken in Europa
Gepubliceerd op 21 oktober 2004 om 00:00
Overal in Europa zijn private labelproducten bezig aan een opmars. Uit onderzoek van TNS naar het aandeel van private labels op de wereldwijde markt voor fast-moving consumer goods, blijkt dat private labels in de 48 onderzochte landen een marktaandeel van 17% hebben. De afgelopen twee jaar is dit aandeel met 2% gegroeid. In Europa is het marktaandeel van private labels veel hoger: bijna 40% van alle verkopen. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt het aandeel van private label producten 42%, in Duitsland 42%, in Belgie 34%, in Nederland 33%, in Spanje 33%, in Frankrijk 28%, in de VS 19%, in Zweden 13%, in Polen 13%, in Italie 11%, in Tsjechie 7%, in Japan 4%, in Taiwan 1% en in China en Rusland beide 0%. De groei van private label komt deels door de opkomst van discounters. Deels is de groei ook te danken aan de tegenwoordig hoge kwaliteit van de producten. Bovendien zijn private labelproducten vaak innovatief. Het succes van private labels vindt vooral plaats bij grote retailers die wereldwijd actief zijn zoals Carrefour, Wal-Mart en Ahold. Bijna wereldwijd actief zijn Metro, Tesco, Auchan, Casino, Ito-Yokado, Aldi, Delhaize en Costco.
Reacties 0