De nieuwe Albert Heijn vestiging in Heemskerk is volgens directievoorzitter Boer het antwoord op het discountgeweld. De winkel is naar eigen zeggen geen uitgesproken ‘huismerkenwinkel’. Dat houdt in, huismerken en A-merken krijgen in de winkel allebei een plekje. Het assortiment bestaat voor 35 procent uit huismerkproducten en wordt voor de rest aangevuld door A-merken. De huismerkproducten hebben een prominentere plek in de nieuwe supermarkt. Wat verder opvalt is de betonnen vloer en de afwezigheid van systeemplafonds. De schappen lijken op magazijnstellingen en is geheel in lijn van het nieuwe prijsvechtersimago dat AH met de inrichting onderstreept. Daarnaast schuwt het winkelpersoneel de verkoop uit kartonnen dozen niet. “We bekijken per product wat we er in de winkel mee doen. Gehakt, grote blokken kaas of tandpasta kunnen we vanuit de doos presenteren. Producten die mooi moeten zijn, die zetten we ook mooi neer”, aldus Boer.
Albert Heijn komt nog voor de zomer met vier andere testwinkels. Deze zullen zich op andere doelgroepen richten dan de winkel in Heemskerk. Daarbij heeft AH een aantal kwalitatieve en kwantitatieve doelen opgesteld. Als die in de nieuwe vormgeving worden gehaald, zullen de overige vestigingen in de geest van de proefopstellingen worden omgebouwd.
Revolutionair noemt Boer het ‘Kies & Kook’-schap met daarin zestig verse producten. De klant betaalt voor vier artikelen 8 euro. Met het schap heeft de klant keuze uit ruim 50.000 hoofdmaaltijden.
De vernieuwing van Albert Heijn
Gepubliceerd op 1 december 2005 om 00:00
Reacties 0