Winkeliers lijken de ‘monopoliepositie’ van Numico op de babyvoedingmarkt meer dan zat. Drogisterijketen Kruidvat valt de positie van Numico aan met de introductie van een eigen lijn babyvoeding die tientallen procenten goedkoper zijn. Doordat de consument jarenlang geen alternatief had, heeft Numico zijn prijzen altijd ongegeneerd kunnen verhogen. Daarbij moesten de retailers altijd meegaan. Het is een openbaar geheim dat supers geld toe leggen op babyvoeding. De meest recente prijsverhoging van babymelk was 26 procent en zorgde voor veel verontwaardiging. Koen de Jong van IPLC, een adviesbureau voor huismerken: “Numico valt in zijn eigen zwaard. Ze zetten de deur wagenwijd open voor de concurrentie”.
Doordat er nu eindelijk een alternatief is voor babyvoeding zal ook Numico moeten onderhandelen over de marges. Het marktaandeel van Numico ligt met Nutrilon, Olvarit zo rond de 60 tot 70 procent. Volgens een woordvoerder van Numico maakt het bedrijf zich geen zorgen: “Consumenten keizen in deze markt toch vaak voor een vertrouwd merk”.
Aanval op positie Numico
Gepubliceerd op 1 december 2005 om 00:00
Reacties 0