Kraak de vrouwencode

Dat vrouwen anders zijn dan mannen is ook in de retialwereld algemeen bekend, net als dat ze je anders moet benaderen. Deze kennis zorgt ervoor dat retailers in de consumentenelektronica hun marketing activiteiten en in-store omgeving aanpassen om in de smaak te vallen bij vrouwen.

“Mannen lopen rond in electronicazaken alsof ze in een sexwinkel zijn, op zoek naar het snelste, nieuwste en coolste. Vrouwen daarentegen zoeken in een rustige sfeer in de winkel naar producten die hun leven kan vereenvoudigen. Deze zoektocht is informatiegedreven”, aldus Mary Lou Quinlan de schrijfster van het boek ‘Just ask a Woman – cracking the code of what women want and how they buy’.
In de strijd om de gunst van de vrouw paste het Amerikaanse bedrijf RadioShack de bedrijfsvoering al aan. De volumeknop van de muziek in de winkels ging naar beneden en het interieur kreeg meer kleur. Daarnaast werd er met frisse ogen gekeken naar de product mix en namen ze meer vrouwelijk personeel aan. En dat alles natuurlijk om vrouwen meer te laten uitgeven. Met de aanpassingen heeft RadioShack zich naar eigen zeggen ontdaan van het mannenclub-gevoel.

Vrouwen hebben een andere drive om gadgets aan te schaffen, zegt de schrijfster van het boek. Mannen kopen de spullen om de eerste te zijn met de nieuwste technologieën. Vrouwen kopen producten veel eerder doordat ze van anderen hebben gehoord dat het product handig is en dat het het leven makkelijker of plezieriger maakt.

Volg hier de Amerikaanse discussie of lees het artikel in het Engels. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!