Coolblue ziet winst verdriedubbelen

Coolblue ziet winst verdriedubbelen

Coolblue heeft vorig jaar een nettowinst van 8,9 miljoen euro geboekt. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van 2015, blijkt uit het jaarverslag.

De etailer heeft zijn brutowinstmarge opgevoerd van 10,9 naar 11,4 procent, naar eigen zeggen door verbeterde voorwaarden, assortiment en prijzen. Verder heeft Coolblue zijn salarisuitgaven met bijna 63 procent zien toenemen. Zonder de nieuwe bezorgdienst CoolblueBezorgt bedraagt dat percentage 55 procent. Ook aan marketing gaf Coolblue meer uit dan vorig jaar. 'Snelle groei is inefficiënt, maar we verwachten dat onze winstgevendheid substantieel zal verbeteren op de lange termijn', schrijft de retailer.

Coolblue financiert zijn groei door een negatief werkkapitaal aan te houden, schrijft Het Financieele Dagblad. De retailer had eind 2016 een negatief werkkapitaal van 54,8 miljoen euro, tegen 44,6 miljoen een jaar eerder. Het lukt het bedrijf naar eigen zeggen de meeste producten te verkopen voordat de leveranciers betaald moeten worden.

Coolblue maakte eerder al bekend zijn omzet met 55 procent te hebben zien toenemen tot 857 miljoen euro. 615 miljoen daarvan komt uit Nederland, tegenover 242 uit België. Bij onze zuiderburen heeft de etailer inmiddels drie fysieke winkels, terwijl het er ook een eigen bezorgdienst wil opzetten. Coolblue verwacht dit jaar de omzetgrens van één miljard euro te passeren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!