Merktrouw doet zich in veel verschillende vormen voor
Gepubliceerd op 21 oktober 2004 om 00:00
Merktrouw kent diverse vormen, waarvan een aantal geschikt is om als bedrijf op in te spelen. Merktrouw kan blijken uit de attitude van de consument ten opzichte van het merk, merkvoorkeur en de band met het merk. Merktrouwe consumenten zijn vaker heavier users van een merk dan gewone kopers. Ook scoren zij beter wat betreft koopbereidheid en positieve beoordeling van het merk. Merktrouw kan ook gemeten worden bij de kassa, maar hierbij kunnen herhalingsaankopen slecht onderscheiden worden van werkelijke merktrouw. Het herhaalde koopgedrag moet statistisch bewerkt worden om merktrouw weer te geven. Soms strekt onderzoek naar merktrouw zich uit tot het `share of category requirements`, ofwel hoe vaak de klanten van een merk ook andere merken kopen. In sommige sectoren, zoals de financiele dienstverlening, leggen klanten zich voor langere tijd vast en heeft `overlopen` naar een ander merk een grotere betekenis dan in andere sectoren. Tenslotte heeft merktrouw op de korte termijn een andere betekenis dan op de langere termijn. Overigens is het niet altijd rendabel om de trouwe klant als specifieke doelgroep te kiezen; er zijn er maar weinig van.
Reacties 0