Retailer, wat doe je dáár nou weer?

Retailer, wat doe je dáár nou weer?

Expansie naar het buitenland is vaak een flinke stap voor een Nederlandse winkelketen. België en Duitsland zijn vaak logische eerste stappen, terwijl ook aanwezigheid in Frankrijk of de Verenigde Staten weinig wenkbrauwen doen fronzen. Maar sommige Nederlandse ketens betreden markten waarvan je je afvraagt: wat moet je dáár nou? In het meinummer van RetailTrends wordt die vraag door vier spelers beantwoord. Maar er zijn meer Nederlandse retailers die zich in verre oorden begeven. Twaalf voorbeelden.

Spar, Zimbabwe


Geen Nederlanders winkelketen is in zoveel landen actief als Spar. 43 in totaal, waaronder Botswana, Namibië en Zimbabwe. In dergelijke landen kan Spar onafhankelijke supermarkten slagkracht geven tegen grote ketens, legt een woordvoerder uit in RetailTrends. En eenmaal in een land aanwezig, gaat Spar er niet meer weg, tenzij het écht niet anders kan.

Rivièra Maison, Qatar

Na een mislukt avontuur in Kazachstan, beproeft Riviéra Maison sinds dit jaar zijn geluk in Qatar. "De mannen lopen er in een jurk, maar verder is er geen verschil tussen de Massimo Dutti daar en die in Amsterdam", zegt ceo Henk Teunissen. Zijn concept slaat aan bij de rijke Qatari, die met vaak meerdere huizen natuurlijk ook het nodige aan interieur nodig hebben.

Takeaway.com, Vietnam

Duitsland was toch het beloofde land voor Takeaway.com? Dat is nog steeds zo, maar toen ceo Jitse Groen via een Nederlandse ondernemer de kans kreeg een branchegenoot in Vietnam over te nemen, liet hij die niet schieten. Een mooie gelegenheid om de markt buiten Europa eens te verkennen, zo legt hij uit. Veel Vietnamees wordt er overigens niet besteld. "Vooral pizza's."

Hunkemöller, Saudie-Arabië
Lingerie en Saudie-Arabië, het lijkt niet de meest voor de hand liggende combinatie. Toch is Hunkemöller er een succesnummer. In hoofdstad Riyad wemelt het er van de lingeriezaken. Het land biedt weinig vertier. Eten, slapen en winkelen zijn de voornaamste bezigheden, waardoor dat laatste voor veel vrouwen de favoriete hobby is.

La Place, Bali

'Zie je wel dat het kan'. Dat was in één zin samengevat de reden waarom La Place op de luchthaven van Bali opende: laten zien dat franchising ook op afstand kan werken. “Zelfs op duizenden kilometers afstand kunnen we de formule bewaren", aldus ceo Bart van den Nieuwenhof.

GrandVision, Rusland


Als je hier voorbij loopt denk je waarschijnlijk niet meteen: 'krijg nou wat, een Nederlandse winkel!' Toch is deze vestiging in Rusland onderdeel van brillenconcern GrandVision. De naam wordt uitgesproken als Lensmaster. Onder talloze formulenamen is het bedrijf, dat in Nederland bekend is van Pearle en EyeWish, over de hele wereld actief.

Scotch & Soda, Mexico

Nadat het Nederlandse modelabel er al drie jaar zat, opende Scotch & Soda dit jaar een heuse flagshipstore in Mexico-Stad. De retailer wordt er vertegenwoordigd door Sportmex, dat ook een merk als Le Coq Sportif in het land mag voeren. De flagshipstore bevindt zich in de populaire wijk Roma Norte.

Rituals, Oman

Net als Rivièra Maison gelooft ook Rituals in de kansen van de Golfregio. Deze winkel in Oman is daar het bewijs van voor de Nederlandse keten die in rap tempo uitgroeit tot wereldspeler.

C&A, Brazilië

De Nederlandse familie Brenninkmeijer heeft nog altijd strak de touwtjes in handen bij C&A, maar het winkelbestand in eigen land is niet al te indrukwekkend. De 175-jaar oude kledingketen is met duizenden winkels in tal van landen actief. Vooral in Europa, maar ook onder meer in het Braziliaanse São Paulo.

Suitsupply, China

Je moet flink investeren in persoonlijke relaties en een informele manier van zakendoen, maar dan is handelen in China makkelijker dan in de Verenigde Staten, denkt ceo Fokke de Jong. De pakkenverkoper is er sinds 2015 aanwezig en draait meer winst dan verwacht. Dit jaar verwacht hij zeker drie of vier nieuwe winkels in Azië te openen.

DA, Aruba

Ver weg, maar toch eigenlijk ook heel dichtbij. Aruba is een flink eind vliegen, maar van 'het buitenland' kun je technisch gezien niet eens spreken. Ook Op=Op ziet kansen in dit deel van het Koninkrijk, en opent dit jaar winkels op zowel Aruba en Bonaire als Curaçao.

Denham, Japan

Japan is niet zomaar een uitstapje voor het Amsterdamse jeanslabel. Integendeel, Denham ziet Japan als zijn belangrijkste markt en Tokio als de 'jeanshoofdstad van de wereld'. Van de veertig winkels wereldwijd, is meer dan de helft gevestigd in Japan.

In het meinummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan om de omzwervingen van Spar, Rivièra Maison, Takeaway.com en Hunkemöller. Waarom kiezen zij voor niet voor de hand liggende, verre landen en hoe benaderen zij de markt daar? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!