Veertig procent van de Nederlandse consumenten wordt ‘in sterke of redelijke mate’ door de prijs gedreven bij het doen van zijn aankopen. Daarmee scoort ons land lager dan veel andere landen, blijkt uit onderzoek van Webloyalty onder vijfduizend consumenten in dertien landen.
Alleen in Noorwegen en Spanje worden nog minder consumenten door de productprijs gedreven, met respectievelijk 36 en 29 procent. Van de Brazilianen zegt 63 procent vooral op basis van de prijs te kopen, waarmee zij het meest prijsgedreven zijn. Ook Duitsers, Fransen en Amerikanen worden met respectievelijk 59, 55 en 53 in sterkere mate door de prijs gedreven dan Nederlanders.
De prijs is over het geheel genomen de factor die consumenten in bijna alle landen het sterkst drijft. Nederland scoort relatief hoog in de categorie ‘praktische zaken’, waarbij onder meer een handige winkellocatie, het bezorggebied en retourbeleid een rol spelen. 29 procent van de Nederlandse consumenten zegt zich daardoor te laten leiden, waarmee zij op de vierde plek staan. In de categorieën ‘aanbevelingen en reviews’ (vijf procent) en personalisatie (tien procent) scoort ons land in de middenmoot.
Reacties 0