Nieuwe wegen voor supermarkten

Alle supermarkten verlagen de prijzen en verschillende zijn hun formules aan het bijstellen. De veranderingen in de formules sluiten aan bij de internationale ontwikkelingen. Kruideniers proberen wereldwijd te ontsnappen aan de neerwaartse spiraal van kostenbesparingen en prijsverlagingen. “De supermarkt in zijn oude vorm is aan het eind van zijn levenscyclus. Die sterft uit omdat hij marktaandeel verliest”, aldus Jan-Willem Grievink, specialist op het gebied van supermarkten en onder meer verbonden aan het Erasmus Food Management Instituut.

Supermarktproducten zijn voor steeds meer mensen bulkgoederen geworden waar niemand teveel voor wil betalen. Discounters als Aldi en Lidl hebben daar profijt van en hebben de laatste jaren een opmars gemaakt. De zogenoemde full service-supermarkten is op zijn retour. Mensen letten teveel op de centjes en zijn daardoor niet bereid extra te betalen voor een vriendelijk gezicht .

Supermarktspecialist Gerard Rutte is ook van mening dat de service-super op z’n retour is. “Het moet eerst wel heel veel beter gaan met de economie wil er in de markt weer ruimte komen voor een luxe supermarkt”, aldus Rutte.

Albert Heijn is de laatste jaren erg op branchegenoot Tesco gaan lijken. Eind jaren negentig veranderde de Britse marktleider zijn formule drastisch. Na de komst van prijsvechter Wal-Mart verlaagde de Brit ook zijn prijzen. Daardoor ontstond er meer ruimte aan de bovenkant van de markt, hetgeen kansen bood voor nieuwe initiatieven. Zo wist het chique Waitrose en Saintbury daar van te profiteren. Het Grievink: “Saintbury heeft het heel moeilijk gehad, maar is nu weer succesvol. Ze hebben geaccepteerd dat Tesco goedkoper is en benadrukken nu dat hun producten lekkerder zijn.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!