Nieuwe wegen voor supermarkten
Gepubliceerd op 6 december 2005 om 00:00
Supermarktproducten zijn voor steeds meer mensen bulkgoederen geworden waar niemand teveel voor wil betalen. Discounters als Aldi en Lidl hebben daar profijt van en hebben de laatste jaren een opmars gemaakt. De zogenoemde full service-supermarkten is op zijn retour. Mensen letten teveel op de centjes en zijn daardoor niet bereid extra te betalen voor een vriendelijk gezicht .
Supermarktspecialist Gerard Rutte is ook van mening dat de service-super op z’n retour is. “Het moet eerst wel heel veel beter gaan met de economie wil er in de markt weer ruimte komen voor een luxe supermarkt”, aldus Rutte.
Albert Heijn is de laatste jaren erg op branchegenoot Tesco gaan lijken. Eind jaren negentig veranderde de Britse marktleider zijn formule drastisch. Na de komst van prijsvechter Wal-Mart verlaagde de Brit ook zijn prijzen. Daardoor ontstond er meer ruimte aan de bovenkant van de markt, hetgeen kansen bood voor nieuwe initiatieven. Zo wist het chique Waitrose en Saintbury daar van te profiteren. Het Grievink: “Saintbury heeft het heel moeilijk gehad, maar is nu weer succesvol. Ze hebben geaccepteerd dat Tesco goedkoper is en benadrukken nu dat hun producten lekkerder zijn.”
Reacties 0