Tijdens het trendseminar Komt dat zien! werd door een drietal professionals gekeken naar de toekomst. Hilde Roothart van Trendslator, Jan Bletz van Eye en Patrick Appels van Appletizer/Futurepoint brachten hun visie ten gehore.
Zo zal de maatschappelijke trends de aankomende tien jaar in het teken staan van: humanisering, socialisering, conservering, vergrijzing en risicobeheersing. De consument is momenteel onzeker en in de war. Daarnaast is de consument rebels en opstandig. Deze gemoedstoestanden uiten zich in het verlangen naar vertrouwde en herkenbare producten en diensten. Ook vindt er een verschuiving plaats in behoeften van minder keuze naar meer geluk.
Tijdens de seminar passeerden een negental grote trends de revue. Hieronder treft u twee daarvan uitgewerkt.
Technologisering
De technologisering van de maatschappij, waarbij voor de consument de wondere wereld van de techniek wordt geopend. Techniek is steeds meer overal en altijd en alles is met alles verbonden. Daarbij zal het accent liggen op: digitalisering en miniaturisering, biotechnologie en duurzame technologie.
De consument is gediend van heldere, duidelijke toepassingen waarbij de producent/aanbieder rekening heeft gehouden met producteisen als overzicht, simpel en eenvoud: plug and play.Daarbij moet worden gelet op het verschil tussen simpel en simplistisch. Producten,
diensten en merken moeten simpel zijn. Dat houdt in: overzichtelijk aanbod van producten en diensten die eenvoudig te gebruiken zijn/eenvoudig toe te passen. De consument wil meer doen met minder.
Feminisering
De maatschappij is aan het feminiseren. Denk daarbij aan de knuffelfactor, emotionele aspecten en
zachte waarden. De focus komt te liggen op zorg en aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Daarbij ligt het accent op welzijn in plaats van welvaart, kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Daarbij heeft de consument behoefte aan: huiselijk, intiem, gezellig, geborgen en vertrouwd.
Deze invloed komt tot uiting in producten zoals de huiskamerwinkels.
Trends tijdens Komt dat zien!
Gepubliceerd op 6 december 2005 om 00:00
Reacties 0