Circulair inkopen wint aan populariteit

Circulair inkopen wint aan populariteit

Ruim veertig organisaties hebben in drie jaar tijd voor meer dan honderd miljoen euro circulair ingekocht. Daarbij spreken ze vooraf met leveranciers af hoe de producten of diensten hergebruikt worden.

De veertig zowel publieke als private partijen werken samen in een ‘green deal’, waar onder meer MVO Nederland en Rijkswaterstaat bij betrokken zijn. Er zijn inmiddels zo’n tachtig circulaire inkooppilots opgestart. “Circulair inkopen haalt verspilling uit de keten, staat voor waardebehoud en levert financiële voordelen op,” stelt programmamanager Michel Schuurman van MVO Nederland.

De in-/verkoopovereenkomst van een green deal is volgens hem ‘een belangrijke sleutel om nieuwe circulaire businessmodellen en ketensamenwerking in de praktijk te brengen’. Beddenverkoper Auping is één van de betrokken organisaties. Samen met Landal Greenparks en Van Gansewinkel wordt gewerkt aan een retoursysteem voor bedden en matrassen. Verder maakt de Rijksoverheid de omslag naar een compleet circulaire inkoop van kantoormeubilair.

Circulaire inkoop is de experimentele fase voorbij, stelt Schuurman tegenover de NOS. “Het komt nu in een stroomversnelling.” Nederland loopt volgens hem voorop in vergelijking met andere landen. Wel maakt circulaire inkoop nog maar een fractie uit van de naar schatting zeshonderd miljard euro, waarvoor jaarlijks in Nederland wordt ingekocht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!