Tijdens de eindejaarsonderhandelingen tussen de supermarkten en A-merkfabrikanten blijkt dat de fabrikanten een prijsverhoging willen van gemiddeld 2 tot 3 procent. Als de kruideniers akkoord gaan met de eisen, zullen de prijzen voor de consument stijgen met 4 tot 5 procent. De supers moeten namelijk over de prijsstijging hun eigen marges handhaven en BTW daarover heffen.
Door de prijzenoorlog staan de onderhandelingen volgens ingewijden op scherp. De laatste troef, het gewoon niet leveren van producten als de kruidenier weigert meer te betalen, zal dan ook hoogstwaarschijnlijk worden ingezet.
Supermarktdeskundige Gerard Rutte denkt dat als de prijsstijging erdoor komt, kruideniers als Albert Heijn niet direct de prijs zullen doorberekenen aan hun klanten. Daarbij refereert Rutte aan de nieuwe winkel in Heemskerk, waarbij de mix tussen huisartikelen, vers en A-merkartikelen bedoeld kan zijn om prijsverhogingen van A-fabrikanten op te vangen.
Merkfabrikanten willen meer geld
Gepubliceerd op 8 december 2005 om 00:00
Reacties 0