Niet lang geleden waren de discounters nog merkslopers in de ogen van de fabrikanten. Nu omarmt Unilever openlijk de supers Aldi en Lidl. Eerder zei Heineken-directeur Eric Korthals Altes dat hij geen principiële bezwaren ziet tegen de handel met discounters.
De reden van deze ommezwaai is dat de merkfabrikant geen kant meer op kan. De vaste klanten als Albert Heijn en Tesco zetten immers groot in op het eigen merk, ten koste van de schapruimte van merkfabrikanten. “Die houding stimuleert de creativiteit van fabrikanten om zelf ook verder te kijken”, zegt voorzitter Peter Bennemer van de branchevereniging van merkfabrikanten.
Retailexpert Jan–Willem Grievink denkt dat het aanbod van de merkproducten zal gaan aan de hand van variaties in het assortiment per retailer plus een verdieping van het aanbod per categorie. “Differentiatie is de sleutel”, aldus de expert.
Merkenslopers omarmd
Gepubliceerd op 8 december 2005 om 00:00
Reacties 0