Investeerders against Ikea

Designers hebben gemengde gevoelens over Ikea. Oké, de winkelketen democratiseert eigentijds ontwerp, maar de kwaliteit van de producten is niet altijd zo hoog. Investeerders ruiken daarom een kans. Zij steken geld in winkelketens die hoogwaardig meubilair aan de man brengen.

Meubelontwerpers hebben een eigenaardige verhouding met Ikea. Zij respecteren de meubelgigant omdat die eigentijdse vormgeving toegankelijk maakt voor mensen met een kleine beurs. Maar tegelijk winden zij zich op over de doorgaans goedkope uitvoering en kopieerneiging van de Zweden. Ikea stookt dat sluimerend vuurtje nog eens op door designers belachelijk te maken. In Engeland heeft het bedrijf een campagne gevoerd rond een ontwerper met de Nederlands klinkende naam Van den Puup. Er bestaat zelfs een website van Elite Designers against Ikea (elitedesigners.org) waar ontwerper Van den Puup aankondigt zichzelf in te vriezen tot de mensheid inziet dat hij gelijk heeft en Ikea niet.

Van den Puup is een clichémannetje, maar de karikatuur raakt een gevoelige snaar. Design is elitair en duur. Als designers het serieus willen opnemen tegen Ikea, dan zullen ze daar iets aan moeten doen. De consument wil best een hogere prijs betalen voor meubels die in betere materialen zijn uitgevoerd en exclusief zijn. Maar de consument is niet bereid te betalen voor een gebrek aan doelmatigheid. Dit wordt onderkend door experts in manufacturing en marketing. Daarom vindt er nu met behulp van investeringsmaatschappijen ketenoptimalisatie plaats in de hogere segmenten van de meubelmarkt. Dat is nodig, want het klassieke distributietraject is te traag om snel te reageren op marktontwikkelingen. Designers nemen het nu samen met investeerders op tegen Ikea.

(Auteur: Toine van der Heijden)

Het gehele artikel is te vinden in het decembernummer van RetailTrends 2005
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via 0318-43 15 53 bij
sales@retailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!