Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Kijkshop, Klarna en Picnic.
Kijkshop
Nee, de app is nog niet gelanceerd. Maar de start van het nieuwe initiatief Tone is nabij. Kijkshop ligt naar eigen zeggen op schema om het ‘people2people’-platform eind deze zomer te introduceren. Binnen nu en anderhalve maand weten we precies hoe de app eruit komt te zien, maar de retailer ligt bij de lancering van een crowdfundingcampagne alvast een tipje van de sluier op.
Wat we al wisten is dat consumenten andere consumenten via een videoverbinding kunnen adviseren over een aankoop, waarbij ze worden beloond met een commissie als na het advies een transactie volgt. Het lijkt erop dat gebruikers accounts kunnen aanmaken, waarin ze kunnen aangeven op welk gebied ze advies kunnen geven. Bij het scrollen door de producten is te zien hoeveel adviseurs er online zijn, waarbij consumenten kunnen besloten te (video)bellen of alleen een chatbericht te schrijven. De adviseurs krijgen vervolgens een melding dat iemand advies wil en hebben de optie om die te negeren of om het telefoontje op te nemen.
Zowel de producten als adviseurs zijn vervolgens te beoordelen op een vijfpuntsschaal. Een goede score is leuk voor de verkopers: zij komen in een lijst met topverkopers. Verder kunnen ze op social media laten weten dat ze adviseur zijn bij Tone en hun volgers lekker maken met korting op de aankoop van bijvoorbeeld een tablet. In eerste instantie wordt die gekocht bij Kijkshop, maar het nieuwe platform wil op termijn ook andere retailers aan zich binden.
Klarna
Klarna laat consumenten facturen voortaan met een simpele druk op de knop afrekenen. De aanbieder van online betaaldiensten slaat hun persoonsgegevens, zodat ze die niet meer bij iedere webwinkel hoeven door te geven. De nieuwe functionaliteit draagt de naam ‘betalen met 1 klik’ en is voorlopig alleen toegevoegd aan de app en het klantportal Mijn Klarna. De app werd eerder dit jaar beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt, om gebruikers van de achteraf betaalmethode een overzicht te geven van al hun online aankopen en betalingen.
Het bedrijf wil online aankopen volgens managing directeur Robert Bueninck van Klarna Benleux en Frankrijk zo veilig en soepel mogelijk maken. “Consumenten willen bij een betaling niet elke keer hun - persoonlijke - gegevens invullen en autorisaties geven.” Door data op te slaan, staan ze volgens hem bij elke betaling klaar voor gebruik. “Webwinkels hoeven zelf geen gegevens meer op te slaan.” Een perfecte afrekenervaring is door de enorme groei van m-commerce ‘randvoorwaardelijk’ geworden, stelt Bueninck. Het bedrijf verwacht dat ‘betalen met 1 klik’ snel de belangrijkste betaaloptie van zijn app wordt. De functionaliteit wordt op termijn ook op andere diensten toegepast.
Picnic
Voor wie het eind vorige week gemist heeft: Picnic maakt zijn app geschikt voor Amazon Alexa. De stemgestuurde assistent is in de Verenigde Staten al ongekend populair. Dit jaar werd hij bovendien in Duitsland geïntroduceerd, waar onder meer Takeaway.com er al gebruik van maakt. In ons land blijft het nog even afwachten of en wanneer het zover komt, maar Picnic heeft er alvast een voorschot op genomen met de ontwikkeling van Picnic Skill.
Klanten van de app-only supermarkt moeten dankzij Picnic Skill met hun stem kunnen bestellen, mocht de Echo-speaker hier straks ook gelanceerd worden. Picnic zegt hiermee in te spelen op de toekomst, waarin het een grote rol verwacht voor stemgestuurde assistenten. Het gaat nog om een demo, maar die functioneert naar eigen zeggen al volledig. Later dit jaar hoopt de app-only supermarkt goedkeuring van Amazon te krijgen voor de toepassing.
Reacties 0