Procter & Gamble heeft het even helemaal gehad met online reclame. De multinational achter onder meer Ariel, Gillette en Pampers snijdt flink in zijn marketingbudget, omdat een groot deel van de advertenties niet effectief is. Als er al geadverteerd wordt op sites die aansluiten op de doelgroep, dan worden de bezoekcijfers wel kunstmatig verhoogd waardoor het bereik veel groter lijkt dan werkelijk het geval is.
Procter & Gamble stipt een bekend probleem in de marketingwereld aan. Met alle verschillende doelgroepen, kanalen en concurrenten is het niet zo eenvoudig meer om een effectieve reclamecampagne op te zetten. En dan is het Amerikaanse bedrijf nog wel een van de grootste adverteerders ter wereld. Het vergt echter niet altijd een groot budget om je boodschap over te brengen. Guerrillamarketing is nog altijd een geliefde methode onder retailers en merken. Wellicht dat Procter & Gamble zijn inspiratie kan halen uit onderstaande voorbeelden, die laten zien hoe je met beperkte middelen een groot resultaat kunt bereiken. Want wie guerrillamarketing tegenwoordig slim toepast, gaat ook online viraal.
Tops (supermarkt)
Colgate
Sportspec (sportwinkel)
McDonald’s
OnsiteGo (schermreparatie)
Red Elephant (wasstraat)
Yogen Früz (frozen yogurt)
Volkswagen
Broke Bike Alley (fietsreparatie)
Condomi (erotiekwinkel)
Burger King
Hunkemöller
Reacties 0