Markt voor vakbladadvertenties maakt moeilijke tijden door
Gepubliceerd op 22 oktober 2004 om 00:00
Vakbladen zijn voor veel bedrijven een geliefd medium om in te adverteren. Het is namelijk vrij eenvoudig om precies te bepalen welke doelgroep bereikt wordt, waardoor niche-adverteren mogelijk wordt. Bovendien bieden advertenties in de gedrukte media de mogelijkheid tot het uitgebreid combineren van tekst en beeld. Desondanks blijkt uit cijfers van BBC De Media en Reclame Bank dat het niet voor de wind gaat met de advertenties in vakbladen. Er is al drie jaar lang sprake van een dalende lijn wat betreft de bestedingen: zo daalde de bruto advertentieomzet in de vakbladen in 2003 met 4% tot 270 miljoen euro. Overigens zijn er uiteraard verschillen tussen de verschillende bladen: zo zijn de bruto bestedingen in de IT-bladen sinds 1998 bijna gehalveerd, in de agrarische sector bleven de bestedingen vrij stabiel, terwijl de voedings- en genotsmiddelensector zelfs met een opmars bezig is. Traditioneel zijn adverteerders in vakbladen het meest actief in de maanden september, oktober en november, omdat er in die maanden nieuwe camapgnes worden gelanceerd. In de zomermaanden ligt de markt vrijwel stil.
Reacties 0