De vreemde wereld van het parkeertarief

Met parkeergarages is een vermogen te verdienen en sinds dat bekend is, zijn de parkeergarages in trek bij particuliere instellingen. Zo is Q-Park de grootste particuliere parkeerbedrijf van Nederland. Over 2005 is de geraamde omzet 240 miljoen euro, waarvan het bedrijfsresultaat rond de 60 miljoen ligt. Over de tarifering van de parkeerplekken lopen de meningen in de branche uiteen.

Q-park rekent in eenheden van 58 minuten (1,70 euro). Daarbij betaalt de consument na de 59ste minuut 3,40 euro. “Als je parkeert, betaal je in principe altijd te veel. Als je 45 minuten parkeert, betaal je voor een uur. En vertrek je na 61 minuten, dan betaal je voor twee uur. Een rare manier van rekenen. Het aanhouden van kleinere tijdseenheden zou eerlijker zijn”, aldus Ernst Bos, parkeerconsultant van adviesbureau SmartPark.

Ondertussen heeft Q-Park genoeg marge om zich te ontwikkelen tot een full-service garage. Zo hebben de parkeergarages automaten voor snacks en dranken, leenparaplu’s schone wc’s en bewaking. Bestuursvoorzitter Ward Vleugels wil nog verder gaan, zoals autowassen en het uitvoeren van kleine reparaties. “Of een doos bonbons voor iemand die drie dagen bij ons heeft gestaan.”Maakt dat het parkeren niet duurder? “Nee, Q-Park houdt genoeg marge over”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!