Faillissement Toys’R’Us een stap dichterbij

Faillissement Toys’R’Us een stap dichterbij

Speelgoedketen Toys’R’Us heeft bij de rechtbank bescherming gezocht tegen een faillissement. Via een zogenoemde Chapter 11-procedure wil de Amerikaanse retailer zijn financiële huishouding op orde krijgen.

De aanvraag bij de rechtbank, vergelijkbaar met uitstel van betaling in ons land, geldt allleen voor de Amerikaanse en Canadese winkeloperatie. De 255 buitenlandse winkels en joint venture in Azië blijven vooralsnog buiten schot. Toys’R’Us telt wereldwijd zo’n 1600 winkels, waaronder filialen van Babies’R’Us.

De retailer gaat samen met zijn investeerders en schuldeisers kijken hoe de langetermijnschuld van vijf miljard dollar geherstructureerd kan worden. Het bedrijf hoopt een ‘betere financiële flexibiliteit’ te krijgen om te kunnen investeren in zijn winkelervaring en concurrentiepositie. “We zijn ervan overtuigd dat dit de juiste stappen zijn om ervoor te zorgen dat de iconische merken Toys’R’Us en Babies’R’Us nog vele generaties blijven bestaan”, aldus ceo Dave Brandon.

De winkels blijven in aanloop naar het feestdagenseizoen geopend. Er wordt met leveranciers overlegd om het voorraadniveau op peil te houden. Vanwege de financiële problemen willen leveranciers direct worden betaald en dreigen ze geen nieuwe producten te bezorgen als dat niet gebeurt.

Reacties 1


Seb Seb 19 sep, 09:31

Het probleem van Toys’R’Us is, net zoals Intertoys / Bart Smit, dat ze te zwaar leunen op de inkoop van generiek speelgoed van de grote speelgoed multinationals. Ditzelfde speelgoed is online goedkoper te vinden, maar ligt vaak bij elke andere concurrent óók in de winkels.

Aangezien Toys’R’Us nog altijd een gigantische partij is, waar ook Mattel en bijvoorbeeld LEGO niet zonder kunnen, is de enige oplossing en redding van Toys’R’Us het eisen van unieke speelgoedlijnen die exclusief bij Toys’R’Us te verkrijgen zijn. Dit in ruil voor meer beleving van deze speelgoedlijnen in de winkels van Toys’R’Us.

Naast exclusieve speelgoedlijnen is het inzetten op eigen label speelgoed een stap om er voor te zorgen dat er meer traffic komt naar de winkels. Met 1600 filialen moet Toys’R’Us prima in staat zijn om eigen poppen, speelgoed en games te ontwikkelen.

Een strategie die ook Intertoys / Bart Smit zou moeten volgen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!