Bij slow shoppen staan de begrippen authenticiteit, genieten en duurzaamheid centraal. Daarmee probeert de retailer de consument langer op een boeiende manier vast te houden en zo de loyaliteit weer terug te winnen. “Kort gezegd gaat het om een retailomgeving die de consument in het hart raakt en niet in het hoofd”, aldus Jempie Moens, marketingstrateeg en partner bij Fresh Forward.
De opkomst van slow shoppen staan in contact met diepere maatschappelijke ontwikkelingen zoals de behoefte naar onthaasting, een ontsnapping aan alle prikkels die dagelijks op je af komen en de tijd nemen om te genieten. Een formule die het slow shoppen als uitgangspunt gebruikt, is Rituals. Nu worden alle winkels gerestyled tot slow shoppingparadijs.
De hamvraag is natuurlijk of winkelende consumenten de tijd hebben om tot rust te komen in een winkel. Raymond Cloosterman, oprichter van Rituals, ziet de bedreiging bij de eigen winkels: “Ik weet dat er een grens is, de consument blijft uiteindelijk toch altijd gehaast”.
De toekomst van slow shoppen
Gepubliceerd op 14 december 2005 om 00:00
Reacties 0