De Vegetarische Slager moet 'misleidende' productnamen aanpassen

De Vegetarische Slager moet 'misleidende' productnamen aanpassen

De Vegetarische Slager mag geen producten meer verkopen met namen als ‘kipstuckjes’ en ‘gerookte speckjes’. Die zouden volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit verwarrend en misleidend kunnen zijn, schrijft de Volkskrant.

Het merk voor vleesvervangers krijgt tot maart volgend jaar om de productnamen te veranderen, op straffe van een boete. De Vegetarische Slager reageert verbaasd en spreekt van een ‘politiek gemotiveerde actie waar de vleeslobby achter zit’. Mocht het tot een boete komen, dan gaat de verkoper van vleesvervangers in beroep.

In 2012 ontstond ook al ophef over verwarrende productnamen van De Vegetarische Slager. Daarop werden kleine aanpassingen gedaan. Zo werden namen als ‘gehakt’ en ‘tonijn’ veranderd in ‘gehackt’ en ‘visvrije tonyn’. Sinds vorige maand is voor alle productnamen het voorvoegsel ‘vegetarisch’ gezet. Of dat genoeg is, kan de NVWA nog niet zeggen.

De Vegetarische Slager wil op termijn al het industriële vlees vervangen door vegetarische alternatieven. Naast verkoop via retailers heeft het merk conceptstores in Den Haag en Berlijn. De Nederlandse vestiging is de komende twee jaar gesloten voor een flinke uitbreiding, onder meer met een horecagelegenheid.
 

Reacties

Ik las in de Volkskrant vanmorgen dat de NVWA andere aanbieders niet heeft aangesproken. Of dat werkelijk te maken heeft met de politieke ambities van de eigenaren kan ik niet beoordelen. Wel mag van de overheid een consistent beleid worden verwacht in de behandeling van dit soort klachten.

Geplaatst door Theo Terdu op 3 oktober 2017 om 10:31

Laatste nieuws









RetailTrends