Wat hebben Starbucks, Ben & Jerry’s, The Body Shop, Lush en L'Occitane gemeen? Deze wereldwijd succesvolle retailformules zijn elk begonnen als ambachtsbedrijfje. Starbucks was oorspronkelijk een kleine koffiebranderij in Seattle, Ben en Jerry begonnen als ijscomakers in Vermont, The Body Shop was een winkeltje dat natuurlijke cosmetica in navulverpakkingen verkocht, Lush een leverancier van handgemaakte douche- en badproducten en L'Occitane startte als leverancier van natuurlijke essences voor cosmetica. De betrokken ondernemers werden stuk voor stuk gedreven door een zoektocht naar authenticiteit, respect voor natuurlijke ingrediënten en ambachtelijkheid. In een economie die gekenmerkt wordt door industrialisering en grootschaligheid is het niet verwonderlijk dat het ambachtelijke een wederopleving meemaakt.
Het is geen valse nostalgie maar een natuurlijk sentiment van de consument die weer op zoek gaat naar de menselijke maat. Op doordeweekse dagen hebben we misschien geen tijd voor poespas, maar op vakantie en in onze vrije tijd gaan we graag naar een ambachtelijk restaurant, een boerenmarkt of een winkelstraat vol authentieke winkeltjes. Daar kopen we onze cadeaus, souvenirs en verwenproducten. Vers brood, prachtige bonbons of handgemaakte kleren en sieraden. Ambachtelijke productie en artisan retail is meer dan een ouderwetse manier van bedrijfsvoeren. Er zijn legio ontwerpers en winkeliers die een eigentijdse draai geven aan hun kleinschalige initiatief. In de Xocoa-winkeltjes van een oude banketbakkersfamilie in Barcelona liggen repen en bonbons waar menig gevestigd chocolademerk schraal bij afsteekt. Het is een concept dat zonder twijfel ook in andere landen aanslaat, een Starbucks in de dop. Momenteel zijn er al vestigingen in Canada, Zweden, Groot-Brittannië en Frankrijk. Het internationale potentieel van artisan retailers blijkt ook uit het succes van Papabubble, een andere ambachtelijke snoepwinkel uit Barcelona. Het is opgericht door twee Australiërs die de oude kunst van het suikerwerken terug naar de stad brachten. Deze formule heeft inmiddels winkels in Amsterdam en Tokio.
(Auteur: Toine van der Heijden)
Het gehele artikel is te vinden in het decembernummer van RetailTrends 2005
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen bij sales@retailtrends.nl.
Consument op zoek naar ambacht
Gepubliceerd op 15 december 2005 om 00:00
Steeds meer ambachtelijke retailers weten uit te groeien tot winkelketens met wereldwijd filialen. Alle grote winkelketens zijn ooit eens klein begonnen. Projectontwikkelaars en overheden kunnen meer doen om startende winkeliers een goede lanceerbasis te bieden. Het succes van Camden Lock en Spitalfields Market in Londen bewijst dat artisan retailers nieuwe dynamiek brengen in achterstandsgebieden. En werkgelegenheid creëren.
Reacties 0