Nederlandse consumenten hebben steeds meer behoefte aan megawinkels met een gevarieerd aanbod en genoeg parkeermogelijkheden. De verwachting is dan ook dat in de aankomende jaren dergelijke megacentra’s gebouwd gaan worden aan de rand van de Nederlandse steden. De voorspelling komt van het Ruimtelijk Planbureau (RPB). “Consumenten zijn veeleisender geworden. Ze willen winkelcentra gemakkelijk kunnen bereiken zonder parkeerperikelen. Bovenal willen ze op een plek uit een groot assortiment kunnen kiezen”, zegt RPB-woordvoerder Paul Splinter.
Volgens de onderzoekers is de concurrentie in de detailhandel toegenomen. Daardoor zijn schaalvergroting en/of vernieuwde bedrijfsconcepten nodig om te kunnen overleven.
“We merken dat detaillisten in binnensteden nu al enorm veel verlies lijden doordat parkeren te kostbaar wordt. Dan is gratis aan de rond van de stad bij een megawinkel parkeren een logsich alternatief”, aldus Rogier Brinkhof van de Raad van Detailhandel.
Het platform zet zich al geruime tijd in om de parkeerperikelen te overwinnen. Nu is de raad bezig vooral binnensteden te vitaliseren. In veel steden lijden winkeliers onder de parkeeraanpak van de gemeentes. Zo lopen de Amsterdamse detailhandel per week 40.000 klanten mis door de parkeerproblematiek. In Groningen is de hoeveelheid klanten afgenomen met 25 procent.
Leok Hermans, voorzitter van MKB-Nederland, erkent dat de opkomst van megastores niet te vermijden zijn. Traditioneel ziet het mkb de opkomst van de grote winkelcentra als bedreiging.
Consument behoefte aan megawinkels
Gepubliceerd op 15 december 2005 om 00:00
Reacties 0