'Meeste Hudson’s Bay-winkels redden het niet'

'Meeste Hudson’s Bay-winkels redden het niet'

Het merendeel van de Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay is niet rendabel te krijgen. Dat schrijft Trouw op basis een analyse van databureau Whooz.

Onder meer de winkels in Zwolle en Almere zouden niet rond te rekenen zijn, omdat ze onvoldoende publiek trekken. Hetzelfde geldt volgens Whooz voor de nog te openen winkel in Enschede. Ook voor de filialen in Maastricht, Den Bosch, Tilburg en Breda zijn de vooruitzichten onzeker. Op die plaatsen is de ‘kerndoelgroep’ van de retailer kleiner dan veertienduizend huishoudens, volgens Whooz het minimum voor een warenhuis.

Whooz baseert zijn analyse op verschillende databases, waaronder vastgoeddata, waarbij de aanwezigheid van de belangrijkste doelgroepen rondom de warenhuizen werd bekeken. De twee belangrijkste groepen zijn volgens het bureau jonge hoogopgeleide stedelingen en welvarende gezinnen in kleinere plaatsen. “Natuurlijk zullen ook andere doelgroepen de winkels bezoeken, maar van deze twee groepen moet Hudson’s Bay het hebben”, aldus onderzoeker Jan Louwris van Whooz.

Rond de winkel in Zwolle zijn volgens Whooz slechts 3500 huishoudens in de beoogde groepen, bij Almere en Enschede respectievelijk vierduizend en 4700. Wel kans van slagen voorziet het bureau voor de winkels in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Leiden. Hetzelfde geldt voor de nog te openen warenhuizen in Utrecht, Haarlem en Amstelveen, gelet op de aanwezigheid van de doelgroep. "Ook concurrentie van de Bijenkorf en de parkeermogelijkheden kunnen van belang zijn, maar daar kijken wij niet naar”, nuanceert Louwris.
 

Reacties 5


Machiel R 30 okt, 09:28

Ik kan mij goed vinden in bovenstaande. Of het juist is dat Maastricht het niet redt betwijfel ik omdat er daar veel publiek vanuit Duitsland en Belgie komt.
Je zou bijna vrezen dat HB dit soort onderzoek niet heeft gedaan, anders had men toch ook serieus naar Eindhoven moeten kijken waar de doelgroepen wel voldoende aanwezig zijn. Of de angst voor de Bijenkorf is idd te groot.


Seb Seb 30 okt, 10:30

Ik heb inmiddels een paar vestigingen bezocht, ik denk dat Amsterdam het vooral niet gaat redden, op een zaterdagmiddag was daar amper volk... Terwijl juist in het filiaal van Maastricht heel veel volk rondliep. Ik bespeurde echter vooral kijkers en geen kopers, weinig bezoekers met een HB zakje.

Ik sluit mij aan bij Machiel dat Eindhoven ontbreekt.

Na een paar filialen te hebben bezocht, kan ik enkel concluderen:
- Het concept zit veel te dicht tegen Bijenkorf aan. In het geval van Maastricht liggen beide filialen zelfs naast elkaar en heb je geen idee dat het om twee verschillende winkels gaat.

- De verwachting van de consument klopt niet met het aanbod van HB. Men verwacht een 'chiquere' variant van V&D, terwijl prijstechnisch HB in veel segmenten bijna gelijkwaardig is aan Bijenkorf.

- Prachtige winkels, maar onduidelijke wandelroutes

- Teveel HB filialen voor de aanwezige demografie, plus moordende concurrentie van vaak eigen brand stores zoals Tommy Hillfiger, Boss etc. Grote parfumerie afdeling in een verzadigde markt. Er is bovendien nauwelijks exclusiviteit bij HB.


Jerrold Meijer 30 okt, 11:47

Amsterdam en Rotterdam trekken weinig consumenten. Ben in beide in beide vestigingen een aantal keer geweest. Vooral Amsterdam. Ook erg onlogisch allemaal. Meerdere panden aan elkaar geknutseld.


Brigitte Hulscher 30 okt, 17:30

In Almere en Zwolle binnen geweest. Me verbaasd over het segment dat dicht tegen Bijenkorf aan zit. Ik had ook een luxere versie van V&D verwacht. Maar dit is te. Ik vrees idd voor Zwolle en almere. Maar dat had je toch van tevoren kunnen bedenken? Inschatten?


Reinder Koornstra 1 nov, 11:47

In veel te veel getallen worden bezoekersaantallen ingeschat alsof er geen concurrentie zou bestaan, maar dít is weer heel eenzijdig om die doelgroep gericht. Het eerste probleem is dat Hudson's Bay, net als Vroom&Dreesmann dat wás, te weinig onderscheidend zou zijn. Nou, dát blijkt niet het geval. Aan de andere kant is het GEEN Bijenkorf. Waar ooit zo'n klein filiaal van de Bijenkorf heeft gestaan, kan ik me dat idee wel voorstellen, maar die Bijenkorf vestigingen waren dan ook niet van 'Bijenkorf niveau'. Waar het om gaat is dat ze hun primaire doelgroep meer dan tevreden stellen, waardoor er mond-tot-mond 'reclame' ontstaat die velen vanuit de secundaire doelgroep ertoe zal brengen regelmatig dit warenhuis te bezoeken en daar aankopen te doen. Zoals dat ooit bij Vroom&Dreesmann ook het geval was. Tja, niet élk filiaal zal presteren zoals gepland, maar waar is dat wel zo?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!