Merkloze kleding slaat aan
Gepubliceerd op 16 december 2005 om 00:00
Oprichter Dov Charney werd in 1997, toen hij begon met American Apparel, voor gek verklaard. Terwijl bijna alle kledingmerken hun productie gingen uitbesteden in lagelonenlanden. En terwijl iedereen zwoor bij branding, liet Charney logo’s achterwegen. Deze onorthodoxe aanpak sloeg zo goed aan dat het bedrijf nu is uitgegroeid tot de grootste T-shirtmaker in de VS. Daarbij blijft het succes van de eigen winkels niet achter. Duidelijk is dat het idealistische karakter van het bedrijf de verkopen goed doet.
Daarnaast noemen kenners de reclamecampagne briljant. Charney maakt de foto’s grotendeels zelf, waarbij jongens en meisjes slechts schaars gekleed in één kledingstuk worden getoond. De modellen zijn vaak eigen winkelpersoneel of vrouwen en mannen van de straat. Daarnaast adverteert hij alleen in bladen met een geringe oplage en een alternatief uiterlijk. “We zijn zo tevreden met ons huidige marketingconcept dat we geen enkele reden zien om het aan te passen aan lokale markten”, aldus woordvoerster Cynthia Semon.
Reacties 0