Vastgoedtrends 2006

Ingrid Ploegmakers van Jones Lang LaSalle geeft haar visie op de belangrijkste thema’s in het winkelvastgoed voor 2006. Zo voorziet ze dat winkelcentra die teveel zijn gepland onder de oude planningsmethode, bij ongewijzigd beleid marktaandeel verliezen.

Winkelcentra die onvoldoende inspelen op de wensen en interesse van de consumenten in het verzorgingsgebied zullen in 2006 en de jaren daarna steeds meer in de problemen raken.

Dit omdat: - winkelcentra te veel worden gepland op basis van oude planningmethoden die de relatie inkomen en levensfase centraal stellen. Het aankoopgedrag van consumenten wordt echter al lang niet meer bepaald door alleen deze relatie. Momenteel is met name de interesse van consumenten het uitgangspunt bij winkelaankopen.
- consumenten elders gaan winkelen op het moment dat zij niet vinden wat zij zoeken. Dit betekent minder inkomsten dan gepland voor een winkelcentrum.

Dit betekent voor de vastgoedmarkt in 2006 dat eigenaren van winkelcentra, winkelontwikkelaars en retailers nadrukkelijk moeten gaan kijken in hoeverre zij het winkelaanbod beter kunnen afstemmen op de wensen en interesses van de consumenten in het verzorgingsgebied. Wanneer zij dat niet doen verliezen zij door de hevige concurrentie in Nederland steeds meer marktaandeel waardoor een winkelcentrum uiteindelijk niet in staat zal zijn om voldoende inkomsten binnen te halen met alle gevolgen van dien.

Omvangrijke wijzigingen Nederlandse retailstructuur
De brancheverruiming op retail warehouse locaties die eind 2005 van kracht wordt, zal leiden tot een wijziging van de Nederlandse retailstructuur

Omdat: - Op retail warehouse locaties meer branches toegestaan worden
- In binnensteden weinig ruimte is voor grootschalige detailhandel
- Dit brengt met zich mee dat branches die momenteel nog in binnensteden gevestigd zijn zullen vertrekken naar Retail Warehouse Locaties.

Dit betekent voor de vastgoedmarkt in 2006 dat binnensteden zich moeten weten te onderscheiden van retail warehouse locaties om voldoende aantrekkingskracht te kunnen genereren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!