Het plan van het Amerikaanse winkelbedrijf Walgreen stuit op weerstand bij privacy-advocaten. De winkelketen wil in 5000 winkels samen met het bedrijf Goliath een RFID-systeem uitrollen om zo de promotionele activiteiten in de verschillende winkels te meten. De advocaten zijn bang dat Walgreen met het systeem de consumenten kan gaan volgen via de RFID chip in de loyaliteitskaart.
Met Goliath Solutions wil de winkelketen precies gaan meten wanneer, hoe lang en waar welke instore reclamedisplay is gebruikt. Met de resultaten wil de marketingafdeling de activiteiten per demografisch gebied gaan analyseren. Er is geen sprake van RFID-chips in consumentenproducten. Met de reactie van de advocaten wordt wederom het vooroordeel over de RFID-chip bevestigd. Voor velen wordt de chip gezien als een ‘spy chip’.
De commotie is ontstaan door twee patenten die zijn aangevraagd voor het project. Zo zou de Walgreen installatie aan de hand van de chip in de loyaliteitskaart ook kunnen meten hoelang en hoeveel mensen zijn blootgesteld aan de in-store reclame-uiting. Daarbij maakte het voor de techniek niet uit of de klant de kaart bij het apparaat houdt of dat de kaart in de portefeuille van de klant zit.
In het andere patent beschreef Walgreen de mogelijkheid om een database bij te houden over welke display door welke consument wordt bekeken. Daarbij zouden de gegevens gebruikt kunnen gaan worden voor gepersonaliseerde mailings.
Hier is het gehele artikel in het Engels te lezen.
Interesse in technologische ontwikkelingen? Bezoek RetailTrends.nl dan eens.
Advocaten tegen RFID-plan
Gepubliceerd op 16 december 2005 om 00:00
Reacties 0