'Niet klagen maar innoveren'

Fabrikanten moeten volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) niet klagen maar innoveren. Tijdens de jaarlijkse persconferentie van het CBL sprak voorzitter Klaas van den Doel klare taal: ”Ik geef de voedingsfabrikanten één advies: stop met dat gezeur over te lage prijzen en klaag niet langer dat we jullie de strot dichtknijpen”.

De voorzitter reageert daarmee op de uitspraken en gedragingen van de fabrikanten. Zo is er geen begrip voor de investeringsafname bij voedingsfabrikanten. Waar de gehele industrie gemiddeld 13 procent meer gaat investeren, besluiten de voedingsfabrikanten volgens jaar 6 procent minder te investeren. Het afgelopen jaar nam het budget voor investeringen al met 3 procent af.

Daarbij lopen de fabrikanten te klagen dat ze door de lage marges niet genoeg verdienen om te kunnen innoveren. “Wij kampen ook met lage prijzen door de prijsoorlog. Maar wij innoveren wel”, zegt Van den Doel. Daarmee suggereert Van den Doel dat de verkoopafname van A-merken mede te wijten is aan de passieve opstelling van de fabrikanten. Het CBL voorspelt een stijging van 4 procent voor het aandeel eigen merk, met een totaal van een kwart van de consumentenbestedingen. Het CBL vertegenwoordigt bijna alle supermarkten in Nederland.

Hier treft u de gehele toespraak van voorzitter Klaas van den Doel van het CBL.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!