Adidas zegeviert na jarenlange strijd met H&M

Adidas zegeviert na jarenlange strijd met H&M

H&M mag geen kleding met parallelle strepen op de markt brengen. Dat is de uitkomst van een twintig jaar durende juridische strijd met Adidas, die voor de rechtbank in Den Haag werd beëindigd.

H&M startte in 1997 met de verkoop van fitnesskleding onder de naam ‘Work Out’, waarna Adidas een kort geding aanspande. Via een hoger beroep, twee zaken bij de Hoge Raad en een gang naar het Europese Hof van Justitie, is het Duitse sportmerk definitief in het gelijkgesteld. De rechtbank verwerpt het verweer van H&M dat er geen sprake meer zou zijn van een (dreigende) inbreuk.

Het beeldmerk van Adidas met drie strepen heeft volgens de rechter een groot onderscheidend vermogen verworven. Doordat er veel overeenstemming is tussen de twee strepen van H&M en drie van Adidas, kan er bij consumenten verwarring ontstaan.

H&M mag als gevolg van de uitspraak geen kleding op de markt brengen met een motief van twee verticaal en parallel lopende strepen, waarbij de ruimte tussen de strepen ongeveer even groot is als de breedte van de strepen en ze contrasteren met de basiskleur van het kledingstuk. Het Zweedse modeconcern is tevens veroordeeld tot het betalen van de kosten van Adidas, die zijn begroot op bijna dertigduizend euro.

Reacties 2


Jan Duifhuizen 15 nov, 17:34

20 jaar durende strijd en dan slechts 30.000,-- kosten??


Cor van Bakkum 15 nov, 17:16

Opvallend! omdat Adidas, als shirtsponsor van het NL-elftal in 1974, er geen probleem mee had dat J.C. in een tenue speelde met maar 2 strepen!(;-)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!