Webwinkels hebben in de afgelopen vijf weken voor 358 miljoen euro aan sinterklaasproducten verkocht. Daarmee zagen etailers in die periode gemiddeld een 31 procent hogere weekomzet dan in een reguliere week, blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org.
Consumenten besteden dit jaar gemiddeld 231 miljoen euro per week aan online producten. In de vijf weken voorafgaand aan Sinterklaas was dat bijna 303 miljoen euro. In die periode is in totaal voor 1,51 miljard euro online verkocht, een groei van negentien procent ten opzichte van vorig jaar. De bestedingen aan sinterklaasproducten groeiden met ruim een kwart.
De trend dat consumenten steeds vroeger met hun feestdagenaankopen beginnen zet zich voort, stelt de brancheorganisatie. Koopevents als Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday spelen daarbij een steeds grotere rol. De toenemende publiciteit aan deze dagen herinnert consumenten eraan tijdig hun inkopen te doen, zegt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. “Gekoppeld aan acties en voordelen heeft die gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte.”
De groei van de online omzet zwakte iets af ten opzichte van vorig jaar. Toen werd in de vijf weken voor Sinterklaas voor het eerst meer dan één miljard euro besteed, wat een groei van 35 procent betekende.
Reacties 0