Metro Group heeft zijn boekjaar afgesloten met een nettowinst van 345 miljoen euro. Dat is een daling van ruim een derde ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit de woensdag gepubliceerde jaarcijfers.
De omzet groeide licht tot ruim 37 miljard euro en de like-for-like groei kwam uit op 0,5 procent. In de regio West-Europa, waar ook de Nederlandse Makro-groothandels toe behoren, liep de vergelijkbare omzet juist licht terug. Ook de Duitse Real-supermarkten zagen hun omzet verder teruglopen. Groei komt vooral uit Azië en Oost-Europa. Topman Olaf Koch verwacht volgend jaar een omzetgroei van 1,1 procent.
Worden eenmalige baten meegerekend, dan noteert Metro wel een winstgroei. Makro krijgt vanaf 1 januari Paulo Peereboom als nieuwe topman in Nederland. De omzet in ons land staat al een tijd lang onder druk.
Het is de eerste publicatie van de jaarcijfers van Metro na de opspitsing van het bedrijf. De elektronicatak, waar onder meer Media Markt onder valt, is apart verdergegaan als Ceconomy.
Reacties 0