Nederland heeft bijna evenveel inwoners als mobiele telefoons, die ook echt in gebruik zijn. Veel mensen hebben er bijvoorbeeld twee, een privé en een voor het werk. Daarbij vervangt de gemiddelde consument ééns in de drie jaar zijn mobiele telefoon. Deze gigantische vervangingsmarkt zorgt ervoor dat de specialistische keten BelCompany het aantal vestigingen het afgelopen jaar uitbreidde van twaalf naar 140. KPN kocht het failliete Kral om deze vestigingen om te bouwen tot multimediazaken. En provider T-mobile is op zoek naar dertig winkelpanden. “Gemiddeld gaan er bijna honderdduizend telefoontjes per week over de toonbank”, zegt Jan Zwang van GfK. In deze markt hebben de speciaalzaken (met alleen mobiele telefoons) volgens BelCompany directeur Tiemessen een marktaandeel van 75 procent. Daarbij komt dat de merkwinkels, de zogenoemde single brand stores volgens hem zelden winstgevend zijn. De consument bezoekt deze winkels wel, maar koopt uiteindelijk het toestel toch liever in een winkel waar alle providers vertegenwoordigd zijn.
Markt mobieltjes blijft groeien
Gepubliceerd op 21 december 2005 om 00:00
Reacties 0