Het consumentengedrag verandert onder invloed van technologische ontwikkelingen en sociale verschuivingen. De tien trends van reclamenetwerk JWT geeft een aardige indruk over de richting van de consument in 2006. Uitgangspunt van de toplijst is het besef van de menselijke grens. “Mensen worden kwetsbaar en gaan op zoek naar merken die ze kunnen vertrouwen”, aldus Marian Salzman, JWT’s director of strategic content.
De trend die daar het dichts bij staat is de ‘Bird Bets’, waarbij mensen steeds meer vrezen voor virale ziektes als de vogelgriep. Ook komen de normen en waarden weer in het vizier in ‘Sexual Fault Lines’. Daarbij ontstaat een tegenreactie op de steeds vrijere houding op het gebied van seks. Deze polarisatie heeft tot gevolg dat mensen zich gaan verzetten tegen seks op tv en in films. Een andere tendens is de behoefte aan authenticiteit en een opkomende afkeer tegen ‘fake’. De andere megatrends zijn: ‘Brand Sluts’ (dalende klantloyaliteit), ‘Control Freaks’ (kritische en veeleisende consument), ‘Stay-home Style’ (tegenreactie op oneindige mobiliteit). Daarnaast is tijd een trend die in verschillende vormen opduikt. De grens tussen werktijd en vrije tijd vervaagt. Daarbij komt er steeds meer waardering voor ‘tijdloze’ opkomende economieën zoals India en China.
Kwetsbaarheid invloed op megatrends
Gepubliceerd op 22 december 2005 om 00:00
Reacties 0