De strijd rond kerst

Amerikaanse winkels en winkelcentra worden elk jaar eerder in de kerststemming gebracht. Daarmee wordt het kerstseizoen elk jaar met kleine stapjes verlengt. Daarmee is ook het winkelseizoen verlengt, maar heeft dat een positieve uitwerking op de omzet? Het fenomeen van een vroege kerst is volgens logistieke specialisten van Wharton School University of Pennsylvania een geluk voor de supply-chain. Marketingspecialisten en analisten van Wharton zeggen dat de verlenging van het kerstseizoen plussen en minnen kent.

Marketing professor Stephen Hoch, werkzaam bij Wharton, zegt dat de verlening van kerst al jaar en dag een geliefd gespreksonderwerp is. “Het is als een kleine wapenwedloop. De competitie onder ondernemers zorgt ervoor dat niemand tweede wilt zijn. Dat zorgt ervoor dat het winkelseizoen telkens een stukje meer opschuift, elk jaar weer. Verzetten consumenten zich ertegen? Nee. Brengt het mensen in de kerstsfeer? Nee: mensen krijgen de kerstsfeer pas te pakken tijdens de kerstdagen. Geeft het de ondernemer de kans de winkel vroeger in te richten? Tuurlijk. En maakt het de winkels drukker? Ja. Versieringen en speciale displays zorgen ervoor dat er minder ruimte is in de winkels en het maakt het lastiger voor consumenten om in de winkels vrijelijk te bewegen”.

Hoch wijst erop dat retailers zichzelf in een vreemde positie manoeuvreren doordat ze verkoopcijfers vergelijken. Doordat winkeliers de jaarlijkse verkoopcijfers vergelijken met de cijfers van dezelfde periode een jaar eerder in dezelfde winkel, zijn ze verplicht dit jaar dezelfde acties te houden.

“Wanneer een retailer eenmaal zo’n uitverkoop heeft gehouden, zal het voor altijd gelden”, legt Hoch uit. “Als je een uitverkoop vorig jaar had, moet je eigenlijk ook dit jaar een soortgelijke uitverkoop houden om te zien of je de verkoopcijfers kunt verslaan. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom retailers elk jaar kersdecoratie en actiedisplays eerder uit de kast halen. Ze kijken niet alleen naar kwartalen of maanden, maar naar elke week en elke dag”.

U kunt hier het artikel in zijn volledigheid in het Engels lezen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!