Decathlon heeft zijn omzet vorig jaar met elf procent zien toenemen tot ruim elf miljard euro. De vergelijkbare omzetgroei kwam uit op vier procent.
De grootste groei komt uit het buitenland, waar de omzet met 13,4 procent toenam tot 7,6 miljard euro. In Frankrijk nam de omzet met drie procent toe tot 3,4 miljard euro. Decathlon opende vorig jaar 185 nieuwe winkels, waarvan ‘slechts’ negen in eigen land.
Decathlon keerde vorig jaar terug in de Verenigde Staten en opende tevens winkels in Australië, Israël, Zwitserland, Colombia en Zuid-Afrika. In totaal telde de sportwinkelketen aan het eind van het jaar 1352 winkels in 39 landen.
Het omzetaandeel is in 2017 opgelopen, maar blijft met 4,5 procent relatief laag. Decathlon wil dit jaar onder meer zijn volledige assortiment online beschikbaar maken. Nu is dat nog zo’n negentig procent. Een op de vijf klanten geeft aan dat ze een product uit de winkel niet op de website kunnen vinden, stelt topman François de Witte van Decathlon Frankrijk tegenover de krant Les Echo.
De Witte spreekt van ‘een jaar van transitie en transformatie’. Zo is er volgens hem een bestuurlijke revolutie gaande, waarbij managementlagen worden weggehaald. In het februarinummer van RetailTrends vertellen Freek Dierkes en Coen Meurer van Decathlon Nederland meer over de nieuwe, holacratische werkwijze. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0