'Bag & Buy en Opgeweckt Noord vergaten de klant'

'Bag & Buy en Opgeweckt Noord vergaten de klant'

De Tsjechische startup MIWA werkt aan een verpakkingsvrije pilotsupermarkt in het centrum van Praag. Het concept wil later voet aan de grond krijgen in onder meer Nederland, zegt oprichter Petr Baca in het maartnummer van RetailTrends.

Hoewel Nederlandse verpakkingsvrije initiatieven als Bag & Buy en Opgeweckt Noord het niet redden, is duurzamer verpakken volgens Baca een breed gedragen wens. De Nederlandse voorbeelden ontstonden volgens hem uit idealisme en vergaten dat ze een bedrijf zijn. “Activisme is mooi, maar zonder retailervaring loop je tegen problemen op.” Hij doelt onder meer op juiste prijzen voor producten en een aansprekende winkelervaring.

MIWA denkt in tegenstelling tot andere concepten te kunnen slagen, met een logistieke en technologische oplossing voor zowel producent, retailer als consument. De startup werkt aan een concept waarbij winkelschappen worden vervangen door afbeeldingen van producten, die klanten kunnen scannen met hun smartphone. Via de MIWA-app kunnen zij toelichting over de producent krijgen en direct de gewenste hoeveelheid bestellen, die een medewerker bij de afhaalbalie in een herbruikbare verpakking stopt.

MIWA kan vooralsnog alleen precycling aanbieden voor droge voedingsmiddelen en wil uiteindelijk zo’n vierhonderd producten kunnen leveren. Het succes van het concept wordt door de klant bepaald, zegt Baca. “Verpakkingsvrij winkelen is interessant en sympathiek, maar werkt niet als het onhandig is voor de consument.”

In het maartnummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op het verpakkingsvrije concept van MIWA. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik dan hier.
 

RetailTrends