Er komt een Europees platform waarmee consumenten de tarieven van verschillende bezorgdiensten kunnen vergelijken. Een voorstel daartoe werd deze week in het Europees Parlement met een grote meerderheid aangenomen.
De meest gebruikte pakketbezorgers moeten hun tarieven opgeven bij de Europese Commissie. Die publiceert ze vervolgens op een speciale website, om consumenten en bedrijven in staat te stellen zowel binnenlandse als grensoverschrijdende prijzen te vergelijken. Het platform draagt volgens Brussel bij aan ‘gezonde concurrentie’ en moet ‘onredelijke verschillen’ tussen prijzen terugdringen.
Meer dan tweederde van de consumenten wil niet grensoverschrijdend online shoppen, omdat ze de bezorgkosten te hoog vinden, blijkt uit een peiling van de Europese Commissie. Die liggen gemiddeld drie tot vijf keer hoger dan binnenlandse diensten. Terwijl in dichtbevolkte stedelijke gebieden grote concurrentie is onder pakketbezorgers, hebben met name consumenten in meer afgelegen gebieden weinig keus en hoge prijzen.
De nieuwe regels vormen een belangrijk onderdeel van de strategie voor een digitale eenheidsmarkt in Europa, zegt Europarlementariër Lucy Anderson. “Ze helpen om tarieven transparanter te maken en consumenten en kleine bedrijven een betere deal te bieden voor crossborder pakketbezorging.” De Raad van Ministers moet nog akkoord gaan met het plan.
Reacties 0