Op billboards, in bushokjes en tot in den treure in radio- en televisiespotjes. De entree van About You in ons land vorig jaar kan niemand ontgaan zijn. Het offensief wierp volgens managing director en oprichter Tarek Müller zijn vruchten af: één op de drie Nederlandse consumenten kent de Otto-dochter nu. Bovendien is About You nu al qua omzet de derde online modespeler in Nederland.
Maar niet lang meer, als het aan Müller ligt. Hij ziet kansen om koplopers Zalando en Wehkamp van hun positie te stoten. “Feit is dat we qua omzet veel sneller groeien. Als we dat volhouden, is het een kwestie van tijd.” Amnon Vogel spreekt met hem over expansiedrift, mobile-first en waarom omnichannelspelers als Zara en H&M volgens Müller online kansloos zijn.
Het aantal moslims in Nederland groeit. In omvang, maar ook in kapitaalkracht. Over drie jaar spenderen moslims wereldwijd 368 miljard dollar aan kleding, de helft meer dan in 2015. En nu modest fashion zelfs door westerse wereldsterren en fashionlabels wordt omarmd, is de vraag: hoe maken merken de moslim mainstream? In het thema Shoppermarketing gaat Abdelaziz Aouragh van Pure Safy Branding in op deze groeiende consumentengroep en de kansen van generatie M voor retailers. Tip één: “We moeten loskomen van het beeld dat moslims alleen bij Action en Wibra kopen.”
Plantaardige kipstukjes, een vegetarische schnitzel of een vegaburger. Het aanbod van vleesvervangers groeit in rap tempo. Maar hoe zorg je dat de hardcore carnivoor zijn tanden zet in een zeewierworst? De do’s en don’ts van nudging onder de loep.
Verder in het thema: muziek als audiologo van je merk en deel vier van de serie waarin de Britse marketingexpert Richard Shotton consumentengedrag verklaart. Dit keer staat de wet van de schaarsheid centraal. Hoe minder iets verkrijgbaar is, hoe meer we het willen.
Amazon Echo en Google Home zijn nog niet verkrijgbaar in Nederland, maar ze komen eraan. In retailland is het echter nog stil. Zorgwekkend stil misschien wel. Hoe groot wordt voice-shopping eigenlijk? En wat is de impact op het koopproces?
Domino’s Pizza inventariseert alvast de mogelijkheden en de gevolgen. Die vallen niet te onderschatten, aldus Casper Mooyman, digital manager van Domino’s Pizza Nederland en België. “Op dit moment bepalen wij hoe een klant pizza bestelt. Dat is een lineair proces. Maar met voice-ordering kan hij binnen elke stap bestellen en zijn keuze elk moment veranderen.” Suzanne Geurts duikt in het fenomeen en deelt vijf stappen om je voor te bereiden op stemshoppen.
Dick Boer zwaait af als ceo van Ahold Delhaize. Hoog tijd voor een profielschets van deze retailer in hart en nieren en zijn rol binnen één van onze iconische retailconcerns. Om maar wat wapenfeiten te noemen: de voor Albert Heijn succesvolle prijzenoorlog in de supermarktbranche en de overname van – pardon, fusie – met Delhaize. Niet dat hij daar zelf mee te koop loopt. Als geboren Zeeuw staat nuchterheid natuurlijk hoog in het vaandel.
Het meinummer van RetailTrends verschijnt op 11 mei. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:
-
Toegang tot de digitale editie van het magazine
-
10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s
-
Korting op een aantal RetailTrends-events
-
Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl
-
Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox
-
Toegang tot het volledige archief
-
De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen
Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0