De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Anders dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd. Kortom, bij productie binnen een circulaire economie wordt de prullenbak overgeslagen. Binnen de circulaire economie kennen we twee kringlopen; die van reststoffen, de biologische kringloop en van producten, de technische kringloop. Beide zo ontworpen ten behoeve van hergebruik en waardebehoud. Voor een circulaire economie moet er vanuit een ander startpunt worden gedacht en komen andere business model kijken.
Welke kansen liggen er voor merken en retailers? Welke onderscheidend vermogen schuilt in circulaire economie? Tegen welke beperkingen lopen we aan? Hoe reageert de consument op deze ontwikkeling of is de circulaire economie een gevolg van veranderende waarden vanuit de consument?
Deze vragen en nog veel meer komen aan bod tijdens de komende Retail Safari op 14 juni. Daarnaast gaan we een aantal concepten bekijken die vanuit een circulaire gedachtegoed zijn opgezet. We gaan met elkaar het gesprek rondom circulaire economie, een actueel topic waar we niet omheen kunnen. We zullen (onder voorbehoud) een bezoek brengen aan Ruik, The Ketchup Company/Hutspot en Sissy-Boy.
Voor RetailTrends-lezers zijn er een beperkt aantal (gratis) plaatsen gereserveerd. Zo kun je gratis en vrijblijvend kennis maken met Retail Safari. Geef je op door een e-mail te sturen aan: jw@retail-safari.nl. Wie het eerst komt, gaat mee.
Reacties 0