Agressief `brandmerken` van consument door merkreclame verliest aan relevantie
Gepubliceerd op 26 oktober 2004 om 00:00
Sommige consumentenreclame is zo agressief van toon dat de uitwerking vergeleken kan worden met het brandmerken van vee. Beelden en geluiden zandstralen de consument en creeren bovendien een kakofonie van lawaai die de consument uiteindelijk de rug toekeert. Steeds meer adverteerders realiseren zich dat ze op de verkeerde weg zijn en gaan bij reclamecampagnes meer uit van het belang van de consument. De reden voor deze veranderde aanpak is dat marketing een steeds persoonlijkere aanpak vereist; het `vee` is niet langer bereid zich bloot te stellen aan een massaal mediaoffensief. Bovendien zijn consumenten geen passieve dieren die het brandmerken gelaten ondergaan. Ze worden mondiger en krijgen meer kennis van reclame en marketing. Het gevolg is dat ze te luide reclame afzetten. Om deze consumenten te kunnen bereiken en zo een win-win situatie te creeren, moeten adverteerders hun reclamecampagne gaan beschouwen als een belangrijk product, dat de consument waarde voor zijn geld (aandacht) biedt, de consument een vrije keus laat en hem aanspoort het product af te nemen.
Reacties 0