Dit is het onbemande prototype van WeChat

Dit is het onbemande prototype van WeChat

Begin dit jaar ging-ie open in Shanghai: de eerste winkel van chatapplicatie WeChat. Weliswaar tijdelijk en onbemand, maar een winkel was het zeker. Iedereen met een account bij de Chinese tegenhanger van WhatsApp kon door het scannen van een QR-code het glazen gebouw betreden.

Wie de prototype wilde bezoeken, hoefde alleen de app van WeChat op zijn telefoon te hebben om de deur te openen. Vervolgens konden ze producten uit de schappen pakken en die afrekenen door in een ‘betaalzone’ te gaan staan. Daar werden automatisch de gekozen producten herkend en afgerekend als de klant WeChat Pay opende. 

Begin dit jaar ging-ie open in Shanghai: de eerste winkel van chatapplicatie WeChat. Weliswaar tijdelijk en onbemand, maar een winkel was het zeker. Iedereen met een account bij de Chinese tegenhanger van WhatsApp kon door het scannen van een QR-code het glazen gebouw betreden.

Wie de prototype wilde bezoeken, hoefde alleen de app van WeChat op zijn telefoon te hebben om de deur te openen. Vervolgens konden ze producten uit de schappen pakken en die afrekenen door in een ‘betaalzone’ te gaan staan. Daar werden automatisch de gekozen producten herkend en afgerekend als de klant WeChat Pay opende. 

De winkel van 450 vierkante meter was  door ontwerpbureau Spacemen verdeeld in vier afdelingen voor kleding, food, wonen en reizen. Er waren onder meer banken, fietsen en snacks te koop. Elke zone had een diepte van vijftien vierkante meter, dat klanten het gevoel moesten geven dat ze genoten van een ongedwongen wandeling langs winkeletalages.

De winkel ging begin dit jaar open, maar ook snel weer dicht. WeChat kiest bewust voor testwinkels, omdat het vergelijkbare concept BingoBox al twee vestigingen heeft gesloten vanwege technische problemen. Hetzelfde geldt voor Alibaba’s Tao Cafe. Het is nog niet bekend wanneer WeChat de volgende winkels opent.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!