Interactieve fictie is nieuwste vorm van merkreclame
Gepubliceerd op 26 oktober 2004 om 00:00
Reclamebureau Wieden+Kennedy voert een wereldwijde reclamecampagne voor Sharp`s nieuwste televisie met liquid-crystal scherm via een interactief spel. In Frankrijk zou een rijke antropoloog onder onduidelijke omstandigheden overleden zijn en voor zijn dood urnen hebben begraven die consumenten via cryptische aanwijzingen kunnen opsporen. Nadat een fervent puzzelaar de eerste urn met daarin 1 miljoen dollar had weten te vinden, brak internationaal een fanatieke zoektocht uit. Het evenement wordt wereldwijd in televisiecommercials uitgezonden als een bijna-speelfilm vol actie en drama. Verder maakt de campagne gebruik van tien websites en reclame in de printed media in zeven talen. Een ander, soortgelijk initiatief kwam onlangs van autofabrikant Mini. Reclamebureau Crispin Porter+ Bogusky creeerde websites waarop wetenschappers een robot creeren uit Mini-onderdelen. Alle dergelijke campagnes kennen een complexe verhaallijn en een sfeer die doet denken aan de film The Blair Witch Project. Zij moeten ervoor zorgen dat consumenten uit hun rol van passieve toeschouwer treden en betrokken raken. Een nieuw reclamegenre is geboren: de interactieve fictie.
Reacties 0