FNV weer gepasseerd bij nieuwe retailcao

FNV weer gepasseerd bij nieuwe retailcao

Non-foodretailers hebben met CNV en een groep kleinere vakbonden een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao. De afspraken gelden voor 170 duizend medewerkers die onder meer een loonsverhoging van 1,03 procent krijgen.

De nieuwe cao geldt onder meer voor sport-, mode- en woonwinkels, tuincentra en grootwinkelbedrijven. INretail kwam tot een akkoord met CNV Vakmensen, De Unie en AVV. De cao geldt vanaf 1 juli en loopt tot 1 januari 2021. Gedurende die periode wordt het hele loongebouw vijf keer aangepast, waarbij de lonen telkens op 1 juli en 1 januari worden verhoogd met het percentage waarmee het wettelijke minimumloon stijgt. 

Naast de loonsverhoging krijgen werknemers het recht om elke maand een zaterdag of zondag te kiezen als niet-inroosterbare dag. Verder zijn nieuwe afspraken voor oudere werknemers gemaakt. Zo komen de seniorendagen te vervallen en krijgen werknemers in plaats daarvan de mogelijkheid om minder te gaan werken tegen gunstige voorwaarden. Ze kunnen ervoor kiezen om tachtig procent van hun contracturen te gaan werken, met behoud van 85 procent van het salaris en volledige pensioenopbouw.

FNV
FNV legde eerder een looneis van 3,5 procent neer, maar is niet betrokken bij de afspraken. “De goedkoopste cao van Nederland moet nog goedkoper, en daar doen wij niet aan mij”, zegt sectorhoofd Mari Martens van FNV tegen het FD. Hij noemt het ‘schandalig’ dat de andere vakbonden met de ‘verslechteringen’ instemmen.

INretail-directeur Jan Meerman noemt de eisen van FNV onrealistisch en zegt dat de bond ‘twintig jaar terug in de tijd wil’. Hij wijst op de crisis in de winkelstraat, die volgens hem nog niet voorbij is. “We hebben twintig procent minder bezoekers dan drie jaar geleden.”

FNV ging eind 2015 ook niet akkoord met de cao non-food. Daarnaast werd de bond de afgelopen tijd buitenspel gezet bij nieuwe arbeidsvoorwaardenregelingen van onder meer Jumbo, Gall & Gall en Action.

Reacties

InRetail bewijst de personeelsleden, en daarmee zichzelf, een slechte dienst. De ouderen zitten allang op hun maximum, en krijgen dus niets, en de jongeren schieten er hoogstens €20 bruto mee op. Dat is een fooi. De problemen in de retail ontstaan ook niet bij het personeel, maar bij het onvermogen van de ondernemers om zich om te stellen naar de nieuwe werkelijkheid!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 28 juni 2018 om 11:51

Beste Reinder,
Gelukkig heeft InRetail een behoorlijk goede realistische kijk op de toekomst en het nu. Zie de faillissementen van de afgelopen dagen( Men at Work, Van der Hoven Schoenen enz). Retail als fashion heeft het nog steeds zwaar. Een FNV leeft nog steeds in het verleden gezien hun onrealistische vraag om loonverhogingen, dat is ook een van de redenen waarom de FNV buitenspel wordt gezet in meerder bedrijfstakken. Een sterke loonverhoging gaat ten koste van de werkgelegenheid, niet perse nu maar wel in de toekomst.

Geplaatst door Al Scholte op 28 juni 2018 om 13:25

Uitspraken die meneer Martens doet, getuigen niet bepaald van een serieus te nemen gesprekspartner .Ik voel een vacature aankomen bij FNV :

"Die 1 procent is echt lachwekkend", zegt bestuurder Mari Martens vanmorgen in het FD. "Wat een stelletje zielenpoten eerste klas. Als je als ondernemer in deze tijd nog geen geld kunt verdienen, sluit de tent dan maar. Het ligt niet aan de werknemers dat het zo slecht gaat."

Geplaatst door Henk de Vente op 28 juni 2018 om 15:08

Ik sluit mij geheel aan bij Al Scholte. In de retail wordt nog steeds weinig redement bereikt. Zeker dienen ondernemers zich aan te passen aan de markt van vandaag maar soms is dit domweg niet mogelijk. Om dan maar de tent te sluiten zoals een lachwekkende bestuurder bij de FNV voorstelt is natuurlijk kul. Menig ondernemer houdt het hoofd boven water en voorziet in arbeidsgelegenheid.
Ik ben van mening dat InRetail echt wel aan de werknemers heeft gedacht, het volgen van de index op de minimumlonen zorgt er voor dat er op zijn minst niet aan koopkracht wordt ingeboet. Het verschil moet komen van goede werkgevers die initiele extra's geven als het even bovengemiddeld goed gaat. Daarmee bereik je loyaliteit.

Geplaatst door Machiel R op 28 juni 2018 om 15:17

Laatste nieuws









RetailTrends