D.I.O.-ondernemers starten eigen drogisterijketen

D.I.O.-ondernemers starten eigen drogisterijketen

Een groep van tien zelfstandige drogisten met 26 D.I.O.-drogisterijen start een nieuwe formule onder de naam Care & Beauty. Zij beginnen op 1 januari volgend jaar en verwachten binnen drie jaar te groeien naar zeventig winkels.

Het gaat hoofdzakelijk om winkeliers in de Randstad. Zij kiezen ervoor niet in zee te gaan met DA-moeder NDS. De groep zegt tegenover vakblad Careality bij monde van ondernemer Harry Piet ‘een stap verder’ te zijn in zijn visie op de drogist van de toekomst. “We hebben het idee dat we bij NDS weer naar het midden worden getrokken.” De DA-moeder acteert volgens hem te log om mee te komen met de veranderingen die nodig zijn in ‘deze vechtmarkt’.

Care & Beauty keert DA niet helemaal de rug toe. Zo blijven ze logistieke diensten afnemen van moederorganisatie Mosadex en wordt het assortiment via Holland Pharma geleverd. Marketing wordt wel volledig losgekoppeld, om dat positie als ‘gezondheidsspecialist’ duidelijker te kunnen maken aan de consument. 

Vorig jaar werd bekend dat D.I.O. als formule uit de winkelstraat verdwijnt. Twaalf vestigingen zijn inmiddels omgebouwd naar DA. Beide ketens zijn samen goed voor zo’n vierhonderd winkels.

Reacties 7


T. Huisman 15 feb, 15:46

Sommige Drogisterijen maken de middelen soms zelf zoals trekzalf boorzalf en middelen tegen keelpijn om te gorgelen en kruiden. Vaak hebben ze ook nog die oudere merken van vroeger te koop die bijna nergens meer te koop zijn zoals in de bekende drogisterijketens Kruidvat Etos en Trekpleister. Ik herinner me nog de Betadineshampoo tegen berg op het hoofd en Dampo en hoestdrank van Natterman en Head and schoulders shampoo tegen roos. Er was ook Chefarine 4 maar dat is al een oud merk pijnstiller tegen hoofdpijn of andere pijnen. .


Martijn Horich 27 jul, 21:33

De beweging naar een nieuw samenwerkingsverband was te verwachten, nadat bekend is geworden dat DIO overgaat in DA. De formule DA zal het naar mijn idee niet redden in de toekomst, zelfs onder de vlag van Mosadex. Bij het overleven in de vechtersmarkt tussen de 3 grotere ketens, zal DA altijd op de 4e plaats blijven. (Misschien wel de 5e plaats ;-) Toekomstige groei zit er gevoelsmatig niet meer in voor DA, gezien er onder de (eigenwijze)zelfstandige een te negatief beeld is over DA. Persoonlijk vind ik de keuze om DA i.p.v. DIO voort te zetten niet de juiste. Het zal mij niet verbazen dat de groei van Care&Beauty sneller gaat dan die van DA. Ben dan ook heel benieuwd naar de visie en strategie van deze organisatie, naar de ontwikkeling om onderscheidend te zijn en de vooruitstrevendheid de markt te blijven benaderen met nieuwe ideeën en concepten. Succes!

Zelf heb ik net een familiebedrijf overgenomen, niet aangesloten bij een organisatie en ben dat ook niet van plan. Met een Kruidvat, Trekpleister, 2x Etos, Holland & Barrots, Op is Op, Action, Big Bazaar een DA, 4 apotheken, 10 supermarkten (laatste allen overlappend assortiment) en niet te vergeten internet op een verzorgingsgebied van 40.000 inwoners, blijf ik liever eigenwijs en onderscheidend op mijn eigen manier. Eén van de keuzes is om (vers)streekproducten in de breedste zin van het woord te integreren in de winkel. Dit op een wijze dat ik niet verantwoordelijk ben voor toelevering, derf en prijs. Maar in combinatie met de samenwerking tussen verschillende boerenbedrijven, hen een groter publiek kan bieden en de traffic in mijn winkel te vergroten. Persoonlijke benadering, kennis van producten, goede medewerkers en zelf aanwezig zijn voor de klanten, blijft het belangrijkste als zelfstandige om de klantenbinding die er is vast te houden.


Joop Kruizenga 27 jul, 18:23

Opnieuw blijkt hoe moeilijk het is om als zelfstandige je te richten op bundeling van krachten. Opnieuw afsplitsen zal weer leiden tot verschraling. De enige mogelijkheid om je te weren tegen Kruidvat, trekpleister en Etos is zorgen voor goed samenwerking en schaalvergroting. Breng je ideeën in en prober eruit te komen met DA zodat er potentieel komt om te kunnen concureren. De klant kan hier niet bij gebaat zijn.


Eric Bolwerk 27 jul, 16:17

Het zou mooi zijn als Care & Beauty werkelijk het onderscheid gaat maken in de markt. Alles draait om aandacht voor de klant. Zakelijk gezien is het belangrijk om als team van de winkel: 1. Kennis van de markt te hebben; 2. De behoefte van je doelgroep te kennen; 3. De kernwaarden van C&B te laten ervaren bij de klant; 4. Snel te anticiperen op veranderingen en in te spelen op trends in de markt; 5. Kostenefficiënt te werken; 6. Je onderscheidend vermogen communiceren naar je doelgroep. Er zijn nog genoeg kansen in de markt. Het kost echter wel de nodige inspanning in opleiding, begeleiding en uitvoering. Veel succes.


Ton Bos 27 jul, 16:04

Geheel eens met Kasper. Niet boeiend maar intriest. Keer op keer blijkt dat samenwerken moeilijker is dan concurreren. Wellicht schept deze aankondiging de ruimte voor nader overleg onder deskundige begeleiding. De markt 'schreeuwt' om krachtenbundeling! Door de teloorgang van DA, waar de indertijd 1000! aangesloten ondernemers grotendeels zelf verantwoordelijk voor zijn, is het alle hens aan dek voor de overgebleven zelfstandige ondernemers. Leer van gemaakte fouten en eerdere afsplitsingen van grootgegroeide Zelfstandigen en dissidente groeperingen.


Dio Drogist 27 jul, 13:59

Ik zie mezelf als DIO drogist graag aansluiten. Echter moeten ze de nieuwe naam wel aanpassen. Commercieel niet zo sterk gekozen.
Misschien de naam Dio kopen?


Kasper Klaarenbeek 27 jul, 13:27

Boeiend hoe de geschiedenis zich herhaalt, D.I.O. Is ontstaan & gegroeid uit onvrede over DA en nu is er weer een splintergroepering die afstand neemt. Ik zeg niet dat het een verkeerde keuze is, maar op de een of andere manier lijken we niet goed in staat om te focussen op de dingen waar we het WEL over eens zijn en vervolgens SAMEN te zoeken naar de ruimte om werkbare oplossingen voor de verschillen te vinden. En dit in een hoog competitieve markt waarin A-merken een essentiële rol hebben en schaalgrootte cruciaal is.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!