Een groep van tien zelfstandige drogisten met 26 D.I.O.-drogisterijen start een nieuwe formule onder de naam Care & Beauty. Zij beginnen op 1 januari volgend jaar en verwachten binnen drie jaar te groeien naar zeventig winkels.

Het gaat hoofdzakelijk om winkeliers in de Randstad. Zij kiezen ervoor niet in zee te gaan met DA-moeder NDS. De groep zegt tegenover vakblad Careality bij monde van ondernemer Harry Piet ‘een stap verder’ te zijn in zijn visie op de drogist van de toekomst. “We hebben het idee dat we bij NDS weer naar het midden worden getrokken.” De DA-moeder acteert volgens hem te log om mee te komen met de veranderingen die nodig zijn in ‘deze vechtmarkt’.

Care & Beauty keert DA niet helemaal de rug toe. Zo blijven ze logistieke diensten afnemen van moederorganisatie Mosadex en wordt het assortiment via Holland Pharma geleverd. Marketing wordt wel volledig losgekoppeld, om dat positie als ‘gezondheidsspecialist’ duidelijker te kunnen maken aan de consument. 

Vorig jaar werd bekend dat D.I.O. als formule uit de winkelstraat verdwijnt. Twaalf vestigingen zijn inmiddels omgebouwd naar DA. Beide ketens zijn samen goed voor zo’n vierhonderd winkels.