Sampling werkt, maar vergt goede planning
Gepubliceerd op 26 oktober 2004 om 00:00
Het lijkt een dure vorm van communicatie: samples huis-aan-huis uitdelen, in winkelcentra of op straat. Yves Rocher is ermee gestopt omdat de investeringen in relatie tot de opbrengsten te hoog waren. Maar veel andere aanbieders, met name in de (fris)drankensector, gaan er mee door. Gaat het om in-store sampling, dan zijn de resultaten goed meetbaar. Albert Heijn meldt dat in sommige gevallen de omzetten in het gesampelde product tot 1000% kunnen stijgen en dat dit hogere omzetniveau wel weken of maanden aan kan houden. Resultaatmeting bij samplingacties buiten de winkel is veel moeilijker. Toch kan via onderzoek lokaal worden nagegaan of er bijvoorbeeld sprake is van een hoger marktaandeel na de samplingactie. Dat blijkt vaak het geval te zijn. Het gaat ook wel eens mis bij samplingacties. Een geplande actie houden op locatie X terwijl op de nabijgelegen locatie Y een groot evenement plaatsvindt. Dan is er niemand om iets cadeau aan te geven. Regen kan ook een boosdoener zijn. Het grootste risico is sampling op een plek waar niet alleen de doelgroep komt (bijvoorbeeld jongeren) maar ook personen buiten de doelgroep. Die willen ook graag een gratis sample en weiger dat maar eens. Maar het duwt het actierendement wel naar beneden.
Reacties 0