Het grote succes van private labels ligt in Amerika aan de loyaliteit van de consument. Uit het rapport van ACNielsen 2005 consument en markttrends blijkt dat private brands de afgelopen zeven jaar beter weten te presteren dan A-merken. Daarbij groeien de private brands met een verhouding van 2 tegen 1.
Waar komt die enorme kracht vandaan? Consumentenloyaliteit, een gevolg van de hoge kwaliteit en waardevolle private labels, is de drijvende kracht achter het opmerkelijke succes van de private labels.
De consument heeft het private label ontdekt en koopt steeds vaker en steeds meer. Daarnaast houdt de omzetgroei aan omdat het scala aan private labels nu een completer spectrum biedt zodat elke consument bediend kan worden. Door het grote aanbod kan nu zo goed als elke soort klant kiezen uit een private label dat hem of haar aanspreekt in een bepaalde productcategorie.
Terwijl de verkoop van algemene voedingsmiddelen onder het private label groeit, komen er steeds meer algemene producten bij, net als bevroren voedsel. Een gemiddeld huishouden gebruikt momenteel meer dan 20 private label categorieën en dit aantal neemt snel toe. Hiermee lijkt aangetoond dat wat ooit een goedkoop alternatief was voor mensen die een dubbeltje wilden bezuinigen, nu deel uitmaakt van het dagelijkse koopgedrag van de consument.
Profiel private label koper
De typisch private label koper bestaat voor 25 procent uit heavy shoppers, waarbij ze gemiddeld zeven keer zoveel besteden dan een light buyer. De heavy shopper is veelal een vrouw van onder de 55 en heeft de zorg over het huishouden.
Lees hier het volledige artikel in het Engels.
Consument trouw aan private labels
Gepubliceerd op 6 januari 2006 om 00:00
Reacties 0