De verkopen van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten staan onder druk. De nieuwe topman Frans Muller is niet gelukkig met de verkooptrend in het land, zegt hij in Het Financieele Dagblad. “Het is een beetje groeipijn.”
Uit de cijfers over het tweede kwartaal blijkt dat de Amerikaanse omzet met 0,3 procent is teruggelopen. Omgerekend naar euro’s liep de omzet zelfs met 7,8 procent terug. “Behalve met de ketens Hannaford en Food Lion zijn we er helaas niet in geslaagd om te groeien”, aldus Muller. Dat komt volgens hem onder meer doordat de markt in het noordoosten van het land niet groeit en ketens hun assortiment en commerciële strategie zelf kunnen bepalen.
Analisten van Berenberg stelden eerder deze week dat het concern 1,6 miljard dollar extra moet investeren in de Verenigde Staten om prijzen te verlagen en winkels te verbeteren. De klanttevredenheid zou achterblijven bij die van concurrenten. Onlangs werd bekend dat Ahold Delhaize 22 miljoen dollar investeert in de groei van winkelketen Giant Food Stores. Het geld is onder meer bestemd voor winkelvernieuwingen en prijsverlagingen.
Muller ontkent dat er sprake is van achterstallig onderhoud en stelt dat het herstel al is ingezet. “We verwachten dat de implementatie van een merkgerichte organisatie leidt tot een verbetering van de verkooptrends in het derde kwartaal”, aldus de topman.
Reinder Koornstra 9 aug, 13:38