Tweedeling op automarkt

De automarkt splitst zich momenteel in tweeën: de doorsnee consument kiest voor goedkope auto’s en het topsegment verkoopt goed. Daarbij verkochten bijna alle grote automerken een stuk minder in 2005. Volkswagen was de enige winnaar omdat de autoproducent een autootje had die kon concurreren met de Koreanen. De afgenomen verkoopcijfers zijn niet alleen toe te schrijven aan de totale afname van de vraag naar auto’s. De automarkt kromp in 2005 met 3,8 procent. Maar merken als Fiat (minus 27 procent), Renault (minus 16), Opel (minus 11 procent), Peugeot (minus 11 procent), Ford (minus 7) en Citroën (minus 7) krijgen veel meer voor hun kiezen dan deze algemene afname. De winnaars Kia en Hyundai wisten allebei bijna 19 procent meer auto’s te verkopen.

Carlo Brantsen, hoofdredacteur van het autoblad Carros en columnist bij BNR Nieuwsradio zegt dat de spectaculaire stijgingen vermoedelijk te danken zijn aan de lage prijzen en spectaculaire stunts: “Ze hebben er een vechtmarkt van gemaakt. Reken maar dat die Koreanen met geld hebben gesmeten om deze positie te bereiken. Ik vermoed dat de kleinste wagentjes van bijvoorbeeld Kia zelfs met verlies zijn verkocht. Europese merken beginnen daar niet aan”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!