Albert Heijn en Jumbo geschrapt bij 'Liegebeest'-verkiezing

Albert Heijn en Jumbo geschrapt bij 'Liegebeest'-verkiezing

Albert Heijn en Jumbo zijn niet langer in de race om de titel van grootste Liegebeest van 2018. Beide supermarkten hebben veranderingen aangekondigd nadat ze op de lijst van genomineerden waren gezet.

De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door Wakker Dier, dat Albert Heijn nomineerde vanwege de tekst op de verpakking van de premium eendenborst. Daar geeft de retailer onder meer hoog op over ‘het voedsel en de leefomstandigheden van de dieren’. Het vlees is volgens de dierenwelzijnsorganisatie echter afkomstig van ‘doorgefokte plofeenden, die nooit buiten komen en geen zwemwater krijgen’. 

Bij Jumbo draaide de nominatie om de verkoop van levende kreeft in de Foodmarkt. De Veghelse keten adviseert klanten om de kreeft een half uur in het vriesvak te leggen, voordat ze levend worden gekookt. De kreeft zou daardoor worden verdoofd, maar volgens Wakker Dier is invriezen geen bewezen verdovingsmethode. Jumbo heeft inmiddels laten weten de verkoop van levende kreeften binnenkort te staken.

Alleen Campina, Rabobank en ECOstyle staan nu nog op de lijst van genomineerden. Albert Heijn werd vorig jaar verkozen tot grootste Liegebeest vanwege de serranoham van het huismerk. In de Allerhande werd een foto gebruikt van serranoham-varkens die buiten in de wei lopen, terwijl ze in werkelijkheid in een krap hok leven.

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends