Marketeers droegen het afgelopen jaar ook hun steentje bij in de rechtzaal en spande aardig wat zaken aan. Adformatie zette de meest spraakmakende zaken op een rijtje en kwam met de volgende top-5.
1. Peijnenburg versus AH; oftewel producent versus supermarkt. Peijnenburg was niet bereid zich ‘kapot te laten dumpen’ door AH en weigerde te leveren. De kruidenier pikte dat niet en sleepte Peijnenburg voor de rechter (zonder resultaat).
2. Unilever versus AH; de twee grootmachten lagen met elkaar in de clinch over verwarrende huismerkverpakkingen. Unilever kreeg in eerste instantie maar op een klein aantal punten gelijk en moest door met een bodemprocedure. Die is uiteindelijk geschikt, waarbij AH beloofde het design aan te passen.
3. Beertender versus Perfect Draft; de eerst zo dikke vriendjes Heineken en Philips troffen elkaar voor de rechter. Heineken vond het leuk om lekker luidruchtig ruzie te maken. Uiteindelijk werd de claim van Heineken afgewezen. Nu probeert de bierboer het op een ander niveau.
4. ANWB versus Route Mobiel; Goliath ANWB vond het niet leuk dat Route Mobiel ook in gele auto’s ging rondrijden. Reden te meer om de kleine starter voor het gerecht te dagen. De rechter vond de claim bespottelijk.
5. KPN versus Pretium; Het afpikken van elkaars klanten zonder het de klant te vragen. KPN heeft inmiddels een kortingskaart voor de rechtbank.
Spraakmakende merkrechtzaken
Gepubliceerd op 10 januari 2006 om 00:00
Reacties 0